Slätstickat jämnt utan randeffekt

av Anna
(Hallsberg)

Har du tips om hur man får slätstickat jämnt, utan randeffekt?

Alltså när man stickar räta på ena sidan och aviga på andra sidan?

Tacksam för svar!

Snabba respektive smarta lösningar för jämnare slätstickning

Vissa maskor ligger ibland så evigt avigt från det vi vill åstadkomma, konstaterar "Billigt garn"-Anna.

Hm. Du menar förmodligen de där vågräta ränderna i slätstickning, där vartannat varv är en gnutta högre. Eller hur? Det är den klassiska, ojämna slätstickningen. Fast jämnt ojämnt. Liksom.

Skillnaden brukar inte vara enorm, bara tillräckligt för att göra ett ogynnsamt intryck.

Det finns många sätt att råda bot på ojämn slätstickning. Vissa går snabbt, vissa tar lite tid och tålamod, de flesta kräver provlappande.

Vilken metod som fungerar bäst hänger lite på om du nöjer dig med att fixa enbart slätstickning, eller om du också vill råda bot på ojämn flätstickning eller andra strukturmönster med räta och aviga maskor. Och så beror det på vem du är.

Har du navel? Alltså, är du människa? Eller maskin?

Om du är robot — det är helt okej; jag har inga fördomar — bör du gå tillbaka till din tillverkare och be om att få bli återställd till fabriksinställningarna. Det har uppenbarligen blivit vajsing på trådspänningen.

Är du däremot av människa född är den "randiga" slätstickningen helt i sin ordning.

Det som skulle vara helnipprigt vore om du lyckades sticka ens två maskor i följd exakt lika stora. Det är inte mänskligt.

Och det är inte ett "nybörjarproblem".

Den person som har stickat i många, många år kan ha passerat det där stadiet när slätstickningen allt som oftast är påtagligt ojämn och randig. Men så plötsligt provar stickaren ett helt nytt garn och ... Pang! Slätstickning med fåror!

Ja, de ojämna varven kan alltså vara garnets fel. Eller förtjänst. Jag dömer inte.

Vad beror "ränderna" i slätstickning på?

Slätstickning i fram och tillbaka-stickning består av ett rätt varv följt av ett avigt varv, och så vidare, så långt du orkar sticka, stjärnstopp.

Slätstickning i rundstickning är däremot bara räta maskor hela vägen, varv efter varv. Då kan du istället få lodräta ränder, "stegar", när du stickar med strumpstickor, magic loop eller två rundstickor.

När slätstickning ser vågrätt randig ut, fast den är enfärgad, beror det på att du stickar räta maskor synbart tajtare än aviga maskor. Eller tvärtom.

Om slätstickningen ser alldeles slät och obubblig ut, beror det på att du har lyckats knirka till de räta och aviga maskorna ungefär lika hårt. Eller löst. Även om en undersökning under lupp skulle avslöja att så inte var fallet.

Inte för att jag har fördomar, men det tycks vara vanligare att vi som stickar i "väst"-stilen har lösare avigmaskor, eftersom vi krånglar till det med garnuppfiskandet.

Den som stickar på "öst"-vis eller i portugisisk stil har det däremot lite knepigare med räta maskor.

Vilka är mest aviga? De aviga eller de räta?

Först behöver du undersöka vilken masksort du stickar lösast. Det kan vara så att dina aviga maskor är hårdare än de räta. Jo, det händer.

Sticka en provlapp i slätstickning. Vartannat varv räta maskor, vartannat varv avigt.

Stanna i provlappsstickandet när du precis har stickat klart ett rätt varv. Varvet under maskorna som sitter på stickan är ett avigt varv. Varvet under det, alltså två varv under det på stickan, är ett rätt varv. Och varvet under det är ett avigt.

Vilka varv är det som sväller ut? De räta eller de aviga?

Går skönhetsfläckarna bort i tvätten?

Du ska aldrig döma stickning direkt på stickorna. Har du tvättat och våtspänt din provlapp?

Om ojämnheterna är små kan det hända att maskorna justerar sig alldeles lagom efter blockning, även om de ser uschliga ut när de är färskstickade.

Då behöver du inte oroa dig, utan kan sticka vidare på samma sätt som du tidigare har gjort.

Snabbaste lösningen: sticka med två olika grova stickor

Den absolut snabbaste lösningen för att fixa "randig" slätstickning är att sticka det lösare varvet med en tunnare sticka. Ja, att du använder två olika stickstorlekar, en för vardera sorts varv.

Om du stickar de räta varven med till exempel en 5 mm-sticka, prova att sticka de aviga (om de är lösare) med en 4,5 mm- eller 4 mm-sticka. Ibland kan du behöva gå ned tre storlekar. Det viktiga är den sticka du stickar med, inte den som maskorna hänger på medan de väntar på att få jobba.

Och om du stickar fram och tillbaka på rundsticka, investera i stickor med utbytbara ändstickor, och skruva fast olika grova ändar på kabeln.

Det finns ett krux med denna kvicka lösning. Och det är att den inte hjälper vid flätmönster och andra mönster där aviga och räta maskor ska samsas på samma varv.

Visst, det kanske är möjligt att ha tolv olika grova strumpstickor vid flätstickning för att den ska bli jämn. Men det är inte särskilt praktiskt. Framför allt inte när du stickar på bussen.

Sticka med grövre eller tunnare stickor

Ibland är det så enkelt att slätstickningen blir ojämn för att du stickar med mindre optimal masktäthet.

Det kan hända när du går från ett garn med stickstuds, som ullgarn, till ett stumt och oelastiskt garn, som ren bomull.

Prova att gå ned en storlek på båda stickorna. Eller att gå upp en storlek. Eller två. Det är mycket möjligt att maskorna blir betydligt jämnare, och att du ändå får precis samma masktäthet på bredden som i din beskrivning.

Om din slätstickning blir snyggare, men får en annan masktäthet, kör på det snyggaste och räkna om beskrivningen.

Träna på aviga maskor

Nu vill jag inte låta präktig och vuxen, på något vis. Men en av anledningarna till att just aviga maskor gärna blir lösare beror på att vi "väst-stickare" undviker dem till varje pris.

Därför är vi också lite otränade.

Ett förbannat effektivt sätt att sticka jämnare slätstickning är därför att nöta in avigmaskor stenhårt i fingrarna.

Prova att till exempel sticka en rätstickad provlapp i enbart aviga maskor.

Jo, om du stickar båda varven avigt blir det lika mycket rätstickning som när du stickar varje varv rätt.

Studera noga vad det är dina händer gör. Du kan ändra trådspänningen och omkretsen på dina maskor, bara genom att tänka igenom och finjustera dina rörelser.

Kan du slappna av mer när du stickar? Hur ser dina absolut lösaste maskor ut?

Hur hårt kan du sticka, om du saftar i ända från tårna? Behöver du spänna åt garnet mer när du stickar aviga maskor? Kan du hålla garnet på ett annat sätt vid aviga varv, snirkla in det mellan fler fingrar?

Provlappa, provlappa, provlappa.

En hel stickning är ett maraton, provlapparna är löprundorna och styrketräningspassen du kör före loppet.

Sticka baklänges, utan avigmaskorna

Även den som stickar slätstickning fram och tillbaka istället för runt kan smita ifrån avigmaskandet helt och hållet.

Hur då? Jo, genom att växla mellan stickning från höger till vänster och stickning från vänster till höger. Så istället för att vända stickningen vänder du stickhåll. Från högerhänta rätmaskor till vänsterhänta.

Här är en demonstration:

Sticka de aviga maskorna mindre avigt

Är du en erfaren stickare som ändå råkar få ojämna maskor vid slätstickning eller resårstickning, bara för att garnet trilskas? Då är det svårt att träna om handgreppet eftersom muskelminnet sitter där det sitter.

Prova istället ett annorlunda sätt att maska genom att plocka det bästa från två världar: väst-stickningens räta maskor med öst-stickningens aviga maskor.

I vanlig västinfluerad stickning hamnar garnet ovanför maskan du ska sticka, och du får använda underligt flaxande åtbörder för att forma den aviga maskan.

Sticka avig maska

I östinfluerad stickning lägger du garnet under stickan och föser bara in det för att få till en avig maska. Lätt som en plätt!

Avigmaska

Ah, det måste vara något lurt med att det är så enkelt, inte sant? Och det är det. Du har nämligen vridit maskan åt ett annat håll.

Ett problem är att väst och öst är olika riktningar. Alltså även när det gäller maskorna.

I väst-stickning sitter maskorna så här på stickan (om du kikar ovanifrån):

\\\\\\

Men de öst-aviga maskorna är vridna i förhållande till de väst-räta. Om du skulle sticka två maskor väst-rätt och två maskor öst-avigt skulle maskorna hamna så här på stickan:

\\//\\//\\

För att du inte ska få vridna maskor måste du alltså kolla noga och se till att sticka i den maskbåge som sticker fram längst till höger på vänsterstickan, oavsett om det är den främre eller den bakre maskbågen.

Den här stickstilen kallas "combined knitting", "combination knitting" eller kombinationsstickning. Och här är en demonstration i slätstickning: