Sackboy: Sticka eller virka(!) en egen Little Big Planet-hjälte

Restgarnsidéer:

Är du lika mycket game-geek som garn-nörd? Eller är du bara förskräckligt förtjust i att sticka och virka amigurumi, alltså små gosiga maskotar? Testa då att påta ihop en egen "Sackboy" från tv-spelet Little Big Planet med dina restgarn och de här gratis beskrivningarna.

Sackboy! Ge mig något Sackboyigt! Okej, jag är inte bara garngalning. Jag är också en komplett data- och tv-spelsidiot.

Jag har nördat mig igenom dataspel nästan lika länge som jag har stickat och virkat. (Först ABC80, sedan en VIC-20 som var familjens ... okej, storebrorsans ... första hemmaburk.)  Frag! Jag har till och med *arbetat* som spelrecensent.

Och jag är fortfarande extremt förtjust i ... okej, fullständigt besatt av ... pusselspel snarare än plattformsspel. Vilket jag har försökt förklara för de vänner som vill locka mig ned i Little Big Planet-träsket

"Men du, gumman. Alltså, huvudpersonen är liksom *stickad*, och du gillar ju stickning, så ..." 

Jaja. Farm Frenzy, det är grejer, det. Plants vs. Zombies. Build-a-lot. Lemmings!

Nåväl, tillbaka till hjälten från PS3-spelet Little Big Planet. (Och för dig som tycker att "PS3" är en märkligare förkortning än "hst" — PS3 betyder PlayStation 3. En spelkonsol.)

Turligt nog är jag inte ensam om att vara såväl garn- som game-geek. Världen — åtminstone den del som du når via webben — är fylld av snajsiga stick- och virkfreaks som vet att ett sätt att slå bossen och nå nästa nivå är att pyssla ihop mönster och beskrivningar på säckpojke-ripoffs. Det är inte många som respekterar Media Molecules och Sonys varumärkesskyddade figurer, inte.

Jag menar ... en virkad säckpojke! En sådan hädelse! Eller ...

Nåja. Här har du ett knippe gratis mönster som ger dig high-score i en gamers hjärta:

Virka en Sackboy, videokurs

GoldenJellyBean är en av de där sympatiska kvinnorna som vet hur såväl en virknål som en joystick ska hanteras. Hon bjussar på en beskrivning i form av YouTube-klipp. (Så det passar även dig som inte är så haj på engelsk virkiska.)

Se del två:

Stickbeskrivning på Sackboy Sticka den rätta säckigheten

En Sackboy ska vara stickad, inget annat.

Men det som gör denna stickade maskot så speciell, förutom att den följer lagens bokstav och är licensierad av Sony, är att geniet Alan Dart designat den.

Och om du varken har koll på Little Big Planet eller Alan Dart: båda regerar. I sina respektive kungariken.

Ladda ned Alan Darts Sackboy (pdf)

Virka en PS3-figur på svenska

En annan sympatisk kvinna är Cissi med bloggen "Amigurumi på svenska", där hon med designers tillstånd översätter fräcka engelska beskrivningar till svenska. Som Arminas mönster på en säckig och pojkig look-a-like.

Är det amigurumi ... eller Nerdgurumi?

"Nerdgurumi" är ett så rysligt bra alias att jag skäms för att jag nöjer mig med ett "Billigt garn"-Anna. Men det går inte att få allt här i livet. Utom schysta tv-spelsamigurumin.

Nerdgurumis virkmönster.

Har du tips på fler säckpojkar eller tv-spelshjältar?