Idéer + mönster! Klipp till och sy något som värmer — av gamla, stickade tröjor

Lär dig hur du återvinner garn:

Sy om och sy ihop stickade tröjor. Här är idéer på hur du kan sy av gamla stickade plagg — istället för att repa upp och återvinna garnet. Har din slakttröja 'dåliga' (klippta, overlockade) sömmar? Du kan lätt fixa snygga, stickade saker ändå. Det är värsta klippet!

Vill du inte återvinna garnet? Då kan du sy om och sy ihop av dina stickade tröjor! Här har du massor av idéer

Har du hittat en lagom snygg tröja som du vill slakta? Har den uschliga sömmar eller är den stickad av så tunna trådar att du inte kan sno åt dig garnet? Alltså genom att repa upp den och fixa stick- och virkvänliga nystan??

Lugn. Du kan fortfarande pyssla till något riktigt snyggt och nytt av den gamla trasan. Något snyggt OCH stickat.

Tänk dig att tröjan du har hittat är tyg.

Ja, du har säkert redan hittat en lammullströja eller två och manglat den i tvättmaskinen för att få filtat tyg. Det här är samma sak. Och ändå inte.

Näe, tänk dig att tröjan är ett grovstickat tyg, som du kan SY dig något stickat av med elastiska sömmar. (Sicksack duger fint.)

Den enklaste modellen, à la det så irriterande "så enkelt att du inte behöver en beskrivning"- beskrivning, är att ta en ribbstickad tröja och klippa bort ärmar och hals och sy ihop tuben som blir över längs långsidorna (sicksacka med smal sicksacksöm i fårorna av resårstickningen, och fålla med bredare sicksack).

Du har nu en... vahetere... väpnarhuva! Eller en kapuschong, kanske, om tröjan var lång. Eller en krage, om tröjan var kort.

Ärmarna kan du göra benvärmare av, eller till och med varma torgvantar med lång mudd.

Lägg handen på ärmen med fingrarna upp mot axlarna och rita av längs med tummen. Gör en markering där fingrarna börjar. Du behöver ungefär en halv, en centimeters sömsmån där du syr ihop mellan fingrarna (gör det för hand medan du har "vanten" på). Sicksacka sömmen intill tummen och längs handlederna/armarna.

Var det begripligt? Är tröjan tillräckligt billig spelar det ingen roll om det blir keffigt, tänk på det.

Do redo - slakta och sy om en tröjaFler idéer + mönster till att sy om begagnade, stickade tröjor

Flera blivande slöjdlärare som pluggat vid Åbo Akademi har skissat fram idéer på olika sätt att sy om en begagnad, stickad tröja. Och dessutom sytt upp flera av dem.

Och här är fler idéer, filtade och inte, från mitt Pinboard:

Sy och pyssla av stickat