Upprepning i den hårda skolan, lektion fem: Sömmar summarum

Vilka sömmar är lätta att sprätta när du återvinner garn?

Lär dig att återvinna garn:

Du måste syna sömmarna innan du väljer slakt-plagg för att återvinna garnet. Vilka sömmar är de bästa och de sämsta? Se exemplen — det kanske inte riktigt är som du tror.

Nå, garn. Vi har kommit till den femte lektionen i upprepningens hårda skola, men någon ordningsam och fjäskig elev vill säkert anmärka på att det här borde vara den första.

Det är sant. Sitt ned.

Att granska och pilla på stygnen är inte bara det viktigaste när du letar efter plagg att slakta, det är också den viktigaste läxan i all klädshopping, oavsett om du handlar nytt på MQ eller bättre begagnat på Myrorna.

Sömmarna avgör kvaliteten. Finns det gott om sömsmån? Håller sömmen under ärmarna, i grenen? Är trådarna fästade ordentligt?

Sätt er ned, garn! Det är inte meningen att ni ska granska varandras sömmar nu! Särskilt inte i grenen! (Du och jag och rektorn har ett enskilt samtal senare, Robban.)

Nej, nu handlar det om slakttröjors sömmar. De kommer i olika smaker, och det finns bra sömmar, dåliga sömmar och sömmar du helst somnar ifrån.

Studera stygnen innan du väljer att köpa och slakta ett plagg för att komma åt garnet.

Vilken tror ni är den sämsta sömmen, garn?

Undvik klippta sömmar

Klippt, overlockad söm. Undvik den när du ska återvinna garn.

Ja, du där? Klippta och overlockade sömmar?

Kanske. En söm som är klippt och overlockad eller zickzackad KAN vara dålig... OM du vill ha långa, härliga trådar och bulliga nystan. Å andra sidan kan du vilja ha korta garnstumpar, kanske om du virkar mormorsrutor, eller stickar intarsia-stickning som Kaffe Fassett.

I sådana fall har du hittat en mycket bra söm. Då behöver du bara klippa bort den overlockade kanten, repa upp och knyta ihop garnändarna till långa stycken, härva och tvätta som vanligt.

Och ja, just det: en symaskinssöm är lika usel — eller bra — som en klippt och overlockad söm. Det finns ingen poäng i att försöka sprätta loss den, trots att kanterna på plagget är ser hela ut. En maskinsydd raksöm eller sicksack äter sig in i garnet och förstör fibrerna. Klipp bara bort sömmen och kanterna, och njut av dina korta garnstumpar istället.

Bästa sömmen ser virkad ut

En söm som ser ut som en luftmaskekedja är den bästa för att återvinna garn.

Vilken tror ni då är den bästa sömmen, garn? Ja, ta ned händerna, för det är självklart en söm där garnet inte är klippt. Då vet du att du får långa, sammanhängande garntrådar. Men även där kan det finnas bra och dåliga sömmar.

Den bästa sömmen är den som ser ut som en virkad luftmaskekedja på ena sidan, och som efterstygn på andra sidan. Den sömmen är sydd med en tråd, och du behöver bara pilla upp den för att med ett ritsch få bort hela sömmen och tråden.

Förlåt? Ja, just det. Som Jeanette så riktigt påpekar är detta också ett utmärkt sätt att sy ihop sina stickade plagg:

"Jag brukar virka ihop de stickade delarna med smygmaskor istället för att sy. Ingen tråd som tar slut, blir även jämnare och finare. Och blir det fel är det lätt att repa. Bara dra i tråden."

Värsta sömmen? Den som är en obehaglig överraskning

Den sämsta sömmen är den som ser ut som en grillkolspåsesöm. På ena sidan är det som efterstygn, den andra en knottrig, knöglig söm, nästan som efterstygn. Den är sydd med två trådar, och vore den i bomullgarn — som på en grillkolspåse — skulle du bara behöva leta rätt på en tråd på den ena sidan och en tråd på den andra och dra i de båda för att lätt få bort sömmen.

Du luras lätt att tro att den fungerar precis som den där "virkade" sömmen. Men tji fick du.

Oftast är den sydd i otvinnad polyestertråd som hakar in i både sömmen och garnet.

Denna söm, garn, är rena pesten.

Trådslamsor från sprättad, stickad tröja.

Här måste du ta fram sprättkniven och sprätta loss sömmen stygn för stygn, eller åtminstone ett par stygn i taget. Denna söm vill du helst somna ifrån. Du får visserligen hela stycken och långa sköna nystan, men isch! vilken tid det tar, och hu! vad mycket söm-slamsor du får lov att pilla bort.

Om du sprättar mellan de stickade styckena (precis som när du sprättar en vanlig symaskinssöm) får du åtminstone en hel tråd på den ena sidan. När du drar i den får du med dig de flesta trådslamsorna, men inte alla.

Undvik också handsydda efterstygn

Den näst sämsta sömmen är den handsydda med efterstygn.

Varför? Ja, garn, av flera anledningar.

Anledning ett: Du måste sprätta. Mycket.

Anledning två: Ska du verkligen sprätta sönder ett handgjort plagg? Om du har stickat eller virkat det själv är det förstås du som är kung och drottning och avgör om dina undersåtar ska giljotineras.

Men om du hittar ett vackert handstickat plagg i en second hand-butik, är det inte bättre om du låter någon annan köpa det och faktiskt bära det?

Det är mer lustfyllt och njutbart att slakta kommersiella dussinplagg, för att av dem skapa något helt unikt.

Anledning tre: Ett handstickat plagg är ett handstickat plagg. Är det bara småfel på det ... en maska hit, en maska dit, en söm som är knäpp (varför efterstygn?) ... kan du renovera det istället för att slakta det.

Byt ut muddarna. Reparera. Brodera över fläckarna och småhålen med något snajdigt i maskstygn. Sticka bara om ärmarna. Sy om sömmarna. Du behöver inte göra ett handgjort plagg från scratch, utan kan använda all din ackumulerade stick- och virkkunskap till att piffa. Det är grejer, det.

Nästa lektion blir det roliga timmen. Jag lovar, garn.

Då handlar det om varför upprepat garn är så himlans mycket mer rajtan-tajtan än köpegarn. Roliga timmens tema är alltså "bättre begagnat". Ta på er era skojsigasta narrmössor, för då blir det lajbans.