Återvinn garn: Vilka sömmar är lätta att sprätta? (Så att du får ut mesta möjliga garn!)

Lär dig att återvinna garn:

Du måste syna sömmarna innan du väljer slakt-plagg för att återvinna garnet. Vilka ger dig korta stumpar? Vilka avslöjar att du får stora, härliga nystan? Vilka tar en evig tid att sprätta upp? Vilka sömmar är de bästa och de sämsta? Se exemplen — det kanske inte riktigt är som du tror.

Vilka sömmar till stickat är bra och dåliga när du ska återvinna garn? Här hittar du svaret!

Nå, garn. Vi har kommit till den femte lektionen i upprepningens hårda skola, men någon ordningsam och fjäskig elev vill säkert anmärka på att det här borde vara den första. I alla fall om du vill ha ut pysselvänligt stickgarn och virkgarn från begagnade tröjor.

Det är sant. Sitt ned.

Att granska och pilla på stygnen är inte bara det viktigaste när du letar efter plagg att slakta, det är också den viktigaste läxan i all klädshopping, oavsett om du handlar nytt på MQ eller bättre begagnat på Myrorna.

Sömmarna avgör kvaliteten. Finns det gott om sömsmån? Håller sömmen under ärmarna, i grenen? Är trådarna fästade ordentligt?

Sätt er ned, garn! Det är inte meningen att ni ska granska varandras sömmar nu! Särskilt inte i grenen! (Du och jag och rektorn har ett enskilt samtal senare, Robban.)

Nej, nu handlar det om slakttröjors sömmar. De trådar som håller ihop ditt blivande garn, i fabriksstickade plagg och handvirkade saker. Sömmarna kommer i olika smaker, och det finns bra och dåliga sömmar, samt sömmar som du helst somnar ifrån.

Och nej, det som är "bäst" för att sy ihop något som du har stickat för hand är inte nödvändigtvis det som rockar mest när du ska återvinna garn.

Studera stygnen innan du väljer att köpa och slakta ett plagg för att komma åt garnet.

Undvik klippta sömmar — om du inte vill ha garnstumpar

Klippt, overlockad söm. Undvik den när du ska återvinna garn.

Vilken tror ni är den sämsta sömmen, garn?

Ja, du där? Klippta och overlockade sömmar?

Kanske. En söm som är klippt och overlockad eller zickzackad KAN vara dålig... OM du vill ha långa, härliga trådar och bulliga nystan.

Å andra sidan kan du vilja ha korta garnstumpar, kanske om du virkar mormorsrutor eller en duk av små blommor, eller stickar intarsia-stickning som Kaffe Fassett.

I sådana fall har du hittat en mycket bra söm.

Det här är en klippt och overlockad söm på en kofta.
Kan du återvinna garn från den här koftan? Nja, det är klippt.

Sprätta overlockade sömmar?

Det är ingen idé att skära och försöka pilla bort en overlockad söm med sprättkniv. Nä, ta bara en stor sax och klipp bort den overlockade kanten, repa upp och knyta ihop garnändarna till långa stycken, härva och tvätta som vanligt.

Knutarna på garnet? Dem knipsar du av medan du stickar eller virkar med ditt återvunna garn, eftersom det finns bättre sätt att skarva och byta till nytt nystan mitt i arbetet.

Och ja, just det: en symaskinssöm är lika usel — eller bra — som en klippt och overlockad söm. Det finns ingen poäng i att försöka sprätta loss den, trots att kanterna på plagget ser hela ut. En maskinsydd raksöm eller sicksack äter sig in i garnet och förstör fibrerna. Klipp bara bort sömmen och kanterna, och njut av dina korta garnstumpar istället.

Den bästa sömmen på stickat? Den ser virkad ut!

En stickad söm över hela, stickade delar.
Härligt! Hela stycken ger långa garn och stora nystan. Här ska återvinnas!

Vilken tror ni då är den bästa sömmen, garn? Ja, ta ned händerna, för det är självklart en söm där garnet inte är klippt. Där de stickade delarna fortfarande är hela. Då vet du att du får långa, sammanhängande garntrådar. Men även där kan det finnas bra och dåliga sömmar.

En söm som ser ut som en luftmaskekedja är den bästa för att återvinna garn.

Den bästa sömmen är den som ser ut som en virkad luftmaskekedja eller kedjestygn på ena sidan, och som efterstygn på andra sidan. Den sömmen är sydd med en tråd, och du behöver bara pilla upp den för att med ett ritsch få bort hela sömmen och tråden.

Förlåt? Ja, just det. Som Jeanette så riktigt påpekar är detta också ett utmärkt sätt att sy ihop sina stickade plagg:

"Jag brukar virka ihop de stickade delarna med smygmaskor istället för att sy. Ingen tråd som tar slut, blir även jämnare och finare. Och blir det fel är det lätt att repa. Bara dra i tråden."

Värsta sömmen? Den som är en obehaglig överraskning

Den sämsta sömmen är den som ser ut som en grillkolspåsesöm. På ena sidan är det likt efterstygn, på den andra något som är bedrägligt likt just kedjestygn. Fast en aning knottrigt.

Du luras lätt att tro att den fungerar precis som den där "virkade" sömmen. Men tji fick du.

Sömmen är sydd med två trådar, och vore den i bomullgarn — som på en grillkolspåse — skulle du bara behöva leta rätt på en tråd på den ena sidan och en tråd på den andra och dra i de båda för att lätt få bort sömmen.

Oftast är denna luring sydd i otvinnad polyestertråd som hakar in i både sömmen och garnet.

Denna söm, garn, är rena pesten.

Du köper en begagnad tröja i tron att du ska kunna sprätta isär den på en halvtimme, max. Istället tar det timmar. Dagar.

Trådslamsor från sprättad, stickad tröja.

Här måste du ta fram sprättkniven och sprätta loss sömmen stygn för stygn, eller åtminstone ett par stygn i taget. Denna söm vill du helst somna ifrån. Du får visserligen hela stycken och långa sköna nystan, men isch! vilken tid det tar, och hu! vad mycket söm-slamsor du får lov att pilla bort.

Om du sprättar mellan de stickade styckena (precis som när du sprättar en vanlig symaskinssöm) får du åtminstone en hel tråd på den ena sidan. När du drar i den får du med dig de flesta trådslamsorna, men inte alla.

Undvik också handsydda efterstygn

Den näst sämsta sömmen är den handsydda med efterstygn, och även en så kallad osynlig söm.

Varför? Ja, garn, av flera anledningar.

Anledning ett: Du måste sprätta. Mycket.

Anledning två: Ska du verkligen sprätta sönder ett handgjort plagg?

Om du har stickat eller virkat det själv är det förstås du som är kung och drottning och avgör om dina undersåtar ska giljotineras.

Men om du hittar ett vackert handstickat plagg i en second hand-butik, är det inte bättre om du låter någon annan köpa det och faktiskt bära det?

Det är mer lustfyllt och njutbart att slakta kommersiella dussinplagg, för att av dem skapa något helt unikt.

Anledning tre: Ett handstickat plagg är ett handstickat plagg. Är det bara småfel på det ... en maska hit, en maska dit, en söm som är knäpp (varför efterstygn?) ... kan du renovera det istället för att slakta det.

Byt ut muddarna. Reparera. Brodera över fläckarna och småhålen med något snajdigt i maskstygn. Sticka bara om ärmarna. Sy om sömmarna. Du behöver inte göra ett handgjort plagg från scratch, utan kan använda all din ackumulerade stick- och virkkunskap till att piffa. Det är grejer, det.

"Jaja, hur sprättar jag alla de här sömmarna?" Å, gå bara till nästa lektion i garnåtervinning!