Återvinn garn: Vilka (begagnade) tröjor passar att repa upp?

Lär dig hur du återvinner garn:

Vilka plagg passar egentligen att återvinna? Att få tag lyxiga garner till stickning och virkning genom att sprätta och repa upp gamla tröjor, halsdukar, plädar och annat låter som en strålande idé ... men bara ibland. Här får du en checklista som du kan ta med dig till secondhand-butiken och loppisen!

När jag berättar om hur jag får tag i mitt billiga stickgarn och virkgarn reagerar både stickare och icke-garngalningar på samma sätt:

"Varför ska jag repa upp en felfri tröja bara för att få tag i garnet?"

Återvinn stickgarn och virkgarn genom att repa upp gamla tröjor.Ja, inte vet jag. Det verkar dumt.

De plagg — inte bara tröjor och koftor, utan även halsdukar, plädar, virkade västar, dukar — som jag återvinner garn ifrån kan vara sådana som jag har stickat själv och tröttnat och ledsnat på, eller misslyckats fullständigt med. Det händer ibland.

Det bästa sättet att få tag i billigt garn är helt enkelt att inte köpa något alls, utan att använda det du redan har.

Men jo, jag köper blivande garn. Oftast handlar det om superbilliga, ratade plagg på loppisar eller i secondhand-butiker. Någon har ledsnat på dem. Någon har vuxit ur dem. Koftan kanske har en fläck som inte går bort mitt på magen. Ärmmuddarna kanske är slitna. En mal-familj kanske har gnagt vid axlarna.

Vad snackar jag om? Det brukar vara helt och rent! Vissa människor shoppar så väldigt mycket kläder att det inte får plats i garderoberna. Tack och lov att det finns personer som inte dumpar sina avlagda paltor utan skänker dem till välgörande ändamål! (Ja, jag handlar i den sortens secondhandaffärer.)

För fler inköpstips, se Upprepning i den hårda skolan, lektion nio: De sälla jaktmarkerna.

Om färgen, materialet och priset är rätt, och om du tror att du kan göra något vettigt av garnet, då lönar sig upprepning. För miljön. För din plånbok. Och om du handlar i en viss sorts begagnatbutiker går dessutom de små slantarna till folk som verkligen behöver det.

Men det betyder inte att du ska acceptera vilken skit som helst.

Nej, en skicklig garnåtervinnare och secondhandshoppare vänder ut och in på plaggen, sniffar och gnuggar och följer en checklista. Nämligen denna:

Vilka secondhand-tröjor kan bli garn på nytt? Checklista

Jo, checklistan ser lång ut. Fast det tar faktiskt inte mer än max en halv minut att avgöra om en cardigan eller ett annat plagg kan bli bra garn. För mig, i alla fall. Vilket kan bero på att jag hållit på med det här sedan jag var en mycket liten masksnärta.

Så är det. Checklistan har vuxit fram genom misstag. Förlåt, erfarenhet.

Återvinn garn! Checklista för begagnade tröjor

□ Är färgen den rätta?

Orange? Mossgrön? Svart? Neonrosa? Färgen är förmodligen det första du ser när du försöker zooma in på sköna prylar på klädställningarna och i högarna.

Det är bra. För den nyansen är något du måste leva med.

Vadå? Om du kan färga om garnet? Absolut, om det är frågan om naturfibrer. Och om du roas av att färga garn.

Men tycker du verkligen att det är värt besväret? Och kostnaden? Textilfärgen och färgsaltet är förmodligen dyrare än slaktplagget.

□ Är känslan fantastisk?

Stickning och virkning är taktila upplevelser. Dina händer måste gilla att samarbeta med materialet. Garnet och du är ett team som ska jobba länge ihop. Känn efter att ni är överens.

Och om du maskar klädesplagg, stickningar och virkningar som du bär på kroppen, vill du säkerligen att det du har på dig ska kännas som en varm kram eller lätt smekning. Inte något som killar och sticks.

Ja, det är minst lika viktigt att gosa med och klämma på begagnade tröjor som på nystan i garnbutiken.

För att vara säker på att hela du gillar garnet, gnugga tyget mellan fingrarna, prova sedan att lätt snudda med en tröjärm mot kinden eller halsen. Känns det behagligt? Tipptopp.

□ Stick/virk-vänligt garn?

Vad tänker du på när du hör "stickgarn" eller "virkgarn"? Ja, förutom att det knappast är någon skillnad mellan dem.

Vissa jumprar, koftor och slipovrar är stickade i garn som går att klassa som handstickningsgarn. Vissa är stickade av så tunt garn att det nästan blir trikåtyg. Om garnet är för tunt för handstickning eller den sorts virkning du vill göra bör du hoppa över det. Såvida du inte vill sticka och virka med en massa trådar samtidigt. Ja, det går att göra ditt tunna garn tjockare. Och äkta trikåtyg kan du klippa till trikågarn.

Om du har en slända eller spinnrock kanske du är intresserad av att tvinna ihop flera tunna trådar till ett spännande och grövre garn. Då behöver du inte vara lika knusslig.

□ Är materialet okej?

Ja, jag är garnsnobb. Jag föredrar naturfibrer framför syntetfibrer och konstfibrer, men det är inte så simpelt att det ena är "bättre" än det andra. Inte ens i miljöhänseende. Och textil- och modeindustrin är inte så okomplicerad att dyra kläder automatiskt är noblare än billigare.

Men det är bevisligen — eh, ja, baserat på mina egna empiriska garnåtervinningsstudier — enklare att återvinna naturfibrer, som ull, silke, alpacka, bomull, lin, ramie. Konstfibrer, som viskos, kan vara knepiga.

Vissa syntetmaterial, som rena akrylgarn, vägrar att bli pysselvänliga på nytt. Upprepskrullet sitter i som en pudelpermanent eller en sådan där 1980-talsfrisyr med våfflat hår. Och så blir det stumt och tråkigt.

Blandgarn brukar gå finemang att återvinna, så länge de innehåller några strån från växt- eller djurriket.

Jaja, det viktiga är att du går på känslan, och sedan börjar fundera på om materialet är bra.

Och med "bra" menar jag sådant som du gillar. Gillar att arbeta med, gillar att använda, gillar att sköta om.

I de flesta kommersiellt stickade plagg hittar du en varudeklaration och tvättanvisningar. Då ser du också om garnet måste handtvättas eller kan tvättas i maskin.

□ Inga jobbiga noppor?

Om du tjackar ett nystan i butik, kan du då lista ut hur beter sig efter tvätt?

Nix. Men återvunna garn talar om det för dig.

Japp. Det begagnade plagget avslöjar hur materialet beter sig efter att ha blivit använt och tvättat. Om garnet noppar sig överjävligt tänker det fortsätta göra det. Det vill säga: Om du inte lätt kan nypa bort nopporna med fingrarna är det inget material att satsa på. Dess livsuppgift är att göra dig nipprig av noppor.

Har plagget bara spridda skurar garnblemmor? De nopporna tar du lätt bort, innan du återvinner garnet.

□ Bra sömmar, hela delar?

Vänd ut och in på det virkade eller stickade plagget och titta efter hur sömmarna ser ut.

Handstickade plagg kan vara lätta, men tidsödande att repa upp. Det hänger på hur skicklig stickaren har varit när det gäller att fästa garnändarna.

Kommersiella plagg kan ibland vara skurna och overlockade i sömmarna. Ser sömmarna sicksackade ut — köp inte. Resultatet blir bara en massa korta garnstumpar.

Detsamma gäller randiga pullovrar, koftor och överkast virkade av fyrkantiga motiv, plagg med fair isle- och intarsia-mönster.

Alltså, om du vill ha stora, härliga garnnystan, satsa på tröjor, kjolar och västar stickade i hela stycken.

Är du ute efter garnstumpar, exempelvis till ett mormorsruteprojekt, eller till små stickade blommor? Ja, då går det fint med klippta sömmar också.

För fler tips om sömmar, se Upprepning i den hårda skolan, del fem: Sömmar summarum.

Att sömmarna är klippta i axelpartierna är helt okej. Det blir inte så mycket spillmaterial. Fast knapphål sydda med maskinsöm direkt i ett framstycke gör nästan hela framstycket oanvändbart.

Är det ändå ett fantastiskt garn, trots att plagget har uschliga sömmar? Då kan du använda loppiströjan som tyg i olika återbruksprojekt, och strunta i att försöka återvinna garnet.

□ Hur mycket garn blir det?

Det är märkligt. Och det styrs säkert av lagen om alltings jävlighet ... Men det är så att det tar ungefär lika lång tid att återvinna stickgarn och virkgarn från en virkad gardinlängd som det gör att återvinna garnet från ett par fingervantar.

Så vilket slaktobjekt ska du fokusera på? Ja, jag går direkt på de stora sjoken. Herrtröjor framför bebiströjor. Damtröjor hellre än halsdukar.

Och jag skulle aldrig välja just vantar eller för den delen grytlappar att återvinna, just eftersom de ger så pyttelite garn.

Dessutom måste du tänka på att det försvinner en del garn i återvinningsprocessen, så du kan bara sticka eller virka något som är mindre än det objekt du slaktar.

□ Är priset okej?

Till vilket pris ska du återvinna garn från loppisfynd? Det beror förstås på din budget och på materialet.

100 % akryl är sällan värt en prislapp över 0 spänn. Om du inte behöver billig ammo till din stickgraffiti. Inte för att jag uppmuntrar till sådant. Återvinna akrylgarn, alltså. Att dekorera lyktstolpar med grovstickade muddar, däremot ...

Jag har en maxgräns på 150 kr per herrtröja (mer garn än barn- och damtröjor), som jag bara tänjer på vid äkta alpacka och stickade kappor eller långkoftor. De flesta slaktplagg lyckas jag få tag i för runt 30 till 70 pix.

Vilket pris är du villig att betala?

□ Behöver du det? Verkligen?

Stenar och glashus och allt sådant där. Personligen är jag lite väl skicklig på att fynda blivande garn.

Jo, visst är det härligt att omge sig med garn! Och det är så ljuvligt billigt att återvinna nystan och härvor från 20 kronors-fynd!

Men det betyder inte att du ska lassa på dig en massa begagnade trasor som du sedan inte hinner sticka eller virka av.

Har du plats att förvara plaggen innan de blir garn? Har du utrymme i din pysselhörna när garnet väl är färdignystat? Kommer du att skapa av garnerna inom det närmaste året?

Det dyker alltid upp nya fynd. Alltid. Så var inte rädd för helt enkelt säga "nej, den här gången avstår jag!"

Var en extrem skapare, inte någon extrem samlare.

Vilka tröjor passar att repa upp för att återvinna garnet?