Bättre begagnat! Fyra fördelar med återvunnet garn

Lär dig att återvinna garn:

Du stickar billigt och virkar miljövänligt och ... Har du någon aning om varför återvunnet garn är värsta himlans mycket bästast än nytt köpegarn? Här är fyra fräckare fördelar än priset och klimatkampen.

Fyra fördelar med återvunnet garn till stickning och virkningVarför ägna så mycket tid och kraft åt att återvinna garn istället för att springa till affären och köpa nytt? Är det på grund av priset? Jo, det förstås. Det är mycket lägre inköpspris, men om du räknar totalkostnad, inklusive tiden det tar att gå till garnbutiken jämfört med att stå framför badkaret och slabba med härvor... Hm, jo, återvunnet garn blir billigare i alla fall.

Jajajajaaaaaaaa. Det finns akrylgarner i butik som faktiskt har mindre prislapp än säg, en tjock begagnad herrtröja i 100 % alpacka. Men billiga akrylgarn duger bara till stick-graffiti och träningsvirkning. Inte till ädel garnlek. Och garanterat inget av priset går till välgörande ändamål. (Din egen virk- och stickterapi borträknad; akrylgarn av dålig kvalitet ger mer sveda och värk än lättnad och njutning.)

Att Morsan Jord blir lyckligare? Sant, sant. Textilindustrin är en miljö-heffaklump, och det är si och så med arbetarnas rättigheter i låglöneländerna. Och givetvis är det bättre att återvinna gamla tröjor och plädar än att låta dem brinna upp i fjärrvärmeverken. Men det är också bra att köpa ekobomull, rayon (alltså fibrer tillverkade av gammal cellulosa, inklusive ruttet virke) blandat med nyzeeländsk ull och Rättvisemärkt.

Kom igen, bättre upp!

Inte? Låt mig dra en rolig historia. Det var en gång en ung kvinna som hade en svärmor. Svärmor bodde vanligtvis utomlands, men besökte ofta Sverige och barnen och barnbarnen och föräldrarna och syskonen och vännerna och...

Hur som helst skulle svärmor köpa en födelsepresent till den unga kvinnan, och eftersom svärmor var såväl omtänksam som fingertoppskänslig köpte hon garn.

Hon lämnade över paketet med orden:

"Går det bra med nytt garn, eller använder du bara upprepat?"

"Nytt är toppen!" svarade den unga kvinnan och satte genast igång att sticka lappar av garnet.

Nästa vecka tvättade hon lapparna, repade upp dem, härvade garnet, tvättade om och nystade.

Japp. Det är sant. Jag stickade och repade upp ett sprillans nytt garn som jag fått alldeles gratis. Och det var dessutom ekobomull.

Varför? Förutom att jag är helt garnnördig, alltså?

Återvunnet garn är som ett par skor du gått in

Dels har det krympt eller tänjts ut till tvättad storlek, så att du kan sticka och virka något du provar rätt på kroppen utan att behöva räkna med att masktätheten jojobantar. Dels är det följsammare och mjukare.

Återvunnet garn är vardagsporslin

Det finns de som aldrig använder sitt finporslin, för uschaimej om det skulle bli kantstött eller gå sönder.

Och du kan känna på samma sätt inför två nystan dyrt och surt inköpta kid mohair och råsilke. Du använder dem inte, i väntan på rätt gästspel.

Men återvunnet garn har redan levt ett lyckligt liv. Det har ingen anledning att snobba sig. Du behöver inte använda silkesvantar, utan kan helt hämningslöst bestämma att silkesdisktrasa är vad garn vill vara.

Vill katten kissa på dina alpacka-nystan från den där Paul&Friends-tröjan? Låt den! Vill dottern klistra dockhår av äkta merinoull? Javisst! Och lingarn är utmärkta kängsnören.

Återvunnet garn ser din framtid

Ditt nästa garn ser så läckert ut på hyllan med prålig gördel tvärs över midjan. Men hur blir det efter tre tvättar, när det känner sig bekvämt och breder ut sig? Är det plötsligt helt stumt? Är det noppigt och ofräscht? Raspar det dig där det tidigare smekte ömt?

Det återvunna garnet hymlar inte. Du ser redan innan du slaktar tröjan eller pläden hur garnet beter sig i vardagslunket, med noppor och allt.

Den materialkännedom du får genom att bränna, rycka, sprätta och nysta garn av olika sammansättningar är... överlägsen. Du kommer aldrig mer att köpa en H&M-tröja i löst spunnet akryl.

Återvunnet garn ger bättre anekdoter

Gillar du småprat? Storskrävel? Mildare former av muntlig mellanmänsklig kommunikation?

Få saker sätter igång en diskussion som en bra historia. Visst, du kan dra en om norrmän, blondiner eller Bellman om du inte har ett eget liv, men annars kan din sticknings eller virknings garndom vara en läcker anekdot. Återvunnet garn har automatiskt en inbyggd dialogkatalysator, till skillnad från köpegarn.

Ta tempen på följande mingeldialoger:

Köpegarn:

"Snygg tröja."

"Tack. Jag har stickat den själv."

"O, så du stickar? Min mormor brukade sticka skitfula tröjor i julklapp till oss. Satkärring. Jag (tvi!) spottar(tvi!) på (tvi!) hennes grav. Men det är säkert mysigt."

"Det är sååå avslappnande. Jag såg det här garnet i butiken vid köpcentret förra hösten, och jag tänkte, 'Herrejösses, har jag verkligen tillräckligt med cash på kortet?' För du vet, jag hade säkert kunna köpa tre H&M-tröjor vad det här kid mohair-garnet bellade. Men lite måste man ju unna sig, sa den norska blondinen och tog pappret av slickepinnen."

Återvunnet garn: 

"Snygg tröja".

"Tack. Det går nästan inte att se att den har varit en Ikea-pläd."

"Hahaha ... Eh, vad menar du?"

"Jag hittade en rosa-orange pläd på Myrorna och tänkte att det var den fulaste filt jag sett, till och med för att kosta 65 spänn. Men inslagstrådarna, alltså de som går så här [stora sicksackrörelser med händerna] var av den ballaste öglemohairen jag sett, så jag sprättade sönder skiten och återvann garnet."

"Vänta, har du sytt den där tröjan av en gammal filt?"

"Nej, nej, jag har stickat den. Du vet, avig och rät, som i syslöjden? Jag slaktade pläden, nystade upp garnet, tvättade det så att det blev som nytt och sedan stickade jag om det till den här tröjan."

"Eh, liksom, har'u inte råd att tjacka paltor på Åhléns, eller?"

"Du, om jag ville vara som alla andra skulle jag knappast stå kvar här och snacka med dig, eller hur?" 

Nästa lektion för stickare med känsla för stil och ton: Beräkna garnåtgång med vikten av varven.