Plats för plast: Lägg band på slinkiga och väl glada garn ... japp, det handlar om bandgarn

Lär dig hur du återvinner garn:

Hur gör du för att bäst återvinna bandgarn, viskosgarn, glansiga syntetgarn och andra garner som är glatta och hala och slinkiga? Det finns ett hemligt vapen, oavsett om du väljer att härva eller linda garnet.

Bandgarn är det som regerar på återvinningscentralen på Tvätterskevägen den här veckan. Ja, jag älskar de flesta garn, men just bandgarn är något jag bara måste repa upp och återvinna.

Det är så snyggt, även i enkel slätstickning. Och så gräsligt dyrt i affärerna.

Nå, en snabbis nu: Bandgarn, härva eller bunkra*?

* Bunkra = linda det upprepade och krulliga garnet runt någon form av bunke eller annat stabilt föremål som tål väta.

Svar: Gör ett härvtest, baske mig!

Vissa bandgarn låter sig härvas utan knyst. Särskilt de som består av en stickad tub. Andra, särkilt de som är vävda eller "non-woven" (smetig syntetmassa utsprutad och pressad till något tygliknande), måste lindas och tuktas kring en bunke. Inte för att de alltid blir avkrullade, trots ansträngningarna.

Repa upp bandgarn, och tejpa!

Men ett hjälpmedel som du behöver för blanka, glatta polyester/nylongarn/konstfibergarn (rayon, viskos) eller slinkiga naturfiber (vissa ramiegarn), oavsett om du väljer att härva eller linda det, är ...

Tejp.

Jag skojar inte.

Glatt garn skivar sig när du arbetar med det. Så fort du släpper taget väller det ut i en hög. Och högar blir på grund av naturens lagar om extropi och entropi och alltings jävlighet alltid trasselsuddar.

Så du tejpar. Tejpa änden kring härvträt eller bunken (klistret går att tvätta bort). Om du är tvungen att gå ifrån lindan/härvan tejpar du också fast den aktiva stumpen.

Knutar? Nix, pix. Antingen håller de inte, eftersom garnet är så glatt. Eller så sitter de så hårt att du måste klippa bort dem.

Använd tejp. Vanlig dokumenttejp av den så kallade osynliga sorten. Frys- och maskeringstejp är svårare att tvätta bort.