Sticka och virka pannband och hårband — gratis mönster för hela håret

Restgarnsidéer

Sticka och virka pannband eller hårband med dessa gratis stickmönster och virkbeskrivningar. Ge håret och öronen plus restgarnerna vad de tål!

Virka och sticka pannband med gratis mönster.Pannband. Hårband. Blandband? Här hittar du stickmönster och virkbeskrivningar som håller reda på håret och värmer öronen: till män, kvinnor, barn ... Typ alla som har pannor. Eller hår. Eller öron.

När du bara har ett eller ett halvt ursnyggt (och äckligt dyrt) nystan kvar, vad gör du då?

Strumpor och tossor och Barbie-kläder och en rand hit och dit i all ära, men det *syns* liksom inte.

Om du däremot stickar eller virkar ett pann- eller hårband får du snabbt något som såväl är snyggt och praktiskt som uppseendeväckande. Det är något du kan bära året och håret runt!

Eller "praktiskt" vet jag inte ... Mössor är praktiska när det är kallt, men band släpper ut värmen där den bäst behövs.

Och "snyggt" är inte säkert ... Ett hårband passar bäst på välborstade hår och särskilda ansiktsformer. Attans.

"Uppseendeväckande" är nog inte alltigenom positivt. "Damen! Du har en hårig mask i håret!" är inte det intryck jag vill lämna på min busschauffören tidigt på morgonen. (Sent på kvällen är det mer än okej.)

Strunt samma. Det är kul att sticka och virka band, dina restgarn försvinner och fort går det. Mer motivation krävs inte.

Virka och sticka hår- och pannband — gratis beskrivningar

Vad är egentligen skillnaden mellan ett "hårband" och ett "pannband"? Det kanske sitter i garnvalet eller attityden. Bär du det på samma sätt som en gammal tennisspelare eller som ett diadem? Och sedan ligger det i namnet att vissa band ska värma pannan, inte bara hålla håret på plats. Eller? Här är hur som helst båda sorterna. Eller om det nu är samma sak.

Sticka och virka band i ribbmönster
Snabbt och enkelt! Eftersom det är jag som står för beskrivningarna fungerar de för vilka garn som helst. Nästan.

Sticka band i korgmönster
Låt inte ordet "korgteknik" avskräcka dig från Ullcentrums beskrivning. Det handlar bara om räta och aviga maskor.

Band i mormorsrutor (pdf)
Det blommar! Ja, färgbyten får Järbo garns band i mormorsrutor att se alldeles blommigt ut.

Virka hårband med hårsnodd. Och blomma
Hur kan ett virkat hår- eller pannband med vågigt snäckmönster sitta på plats? Jo, du använder en vanligt hårsnodd som resår. Chippzan bjuder på mönstret, som kan kompletteras med en blomma.

"Sticka" pannvärmare på påtbräda (pdf)
Har du en Quick Knit eller liknande påtbräda? Då kan du påta ett hårband med garnboll! Beskrivningen kommer från Panduro Hobby.

Stickat pannband med lettiska flätor
Flerfärgsmönster och lettiska flätor (eller pilränder) ingår i Yles stickbeskrivning. Och själva mönstret? Det föreställer lador. Men du kan förstås använda någon annan återkommande symbol, om du känner för det. Eller ingen alls.

Pannband i patentstickning
Jag erkänner: de flesta band till håret och öronen som jag maskar är i patentstickning. Det är lätt när du väl fått till "patentlyftet", och bandet blir så fluffigt och härligt.

Sticka pannband med annorlunda fläta
Nej, det är inte flätstickning som gäller i detta breda pannband. Utan en sorts virkning av stickade remsor. Smart!

Snabbsticka ett hårband
Vad är enklare än ribbmönster? Mosstickning! Ursprungs-hårbandet på Fantastick tog 40 minuter att knåpa ihop.

Virka pannband med minimal skärm
Visst passar väl ett band med skärm till fler än herrar, även om en man illustrerar Garnstudio/Drops designs mönster?

Virka band i turban-stil (pdf)
Om du fortsätter att virka på det rejäla hårbandet från Järbo Garn kan du råka få en turbanmössa!

Virka blommigt hårband
Detta band värmer inget annat än din romantiska själ, så den klassas nog som ett hårband. Det sitter fint i Virkmillans design, tack vare gummisnodden.

Sticka band i vävmönster/korsade maskor (pdf)
Pannband är helt lagom stora för att lära sig nya strukturmönster. Har du inte testat att sticka korslagda maskor förut? Kör loss och skräm lössen! Stickmönster via Internet Archive.

Sticka flätat pannband eller hårband
Beskrivningen från Riotyarn ger antingen ett värmande band eller ett snyggt hårband.

Hårband med fläta
I ull blir det värmande, i bomull blir det snyggt. Stickmönstret finns hos Ullcentrum.

Värmande, virkat strukturmönster
Ullcentrum har många läckra pannband på sin blogg. Det här är virkat i ett strukturmönster som enligt beskrivningen liknar "fiskfjäll eller takpannor". Jag tänker mer däckmönster. Hur som helst är det effektfullt.

Sticka brett band med flätor och knappar
Så snyggt! Och så varmt! Emma använde lovikkagarn till detta band.

Sticka dubbelt pannband
Resårstickat på utsidan, slätstickat på insidan och ja, dubbelt så varmt som ett enkelt hårband.

Stickat och virkat hårband (dan)
Alltså, beskrivningen är hur enkel som helst. Och modellen likaså. Men du lyxar till den med broderi, pärlor, elastisk tråd och ... Ja.

Virka hårband med resår (eng)
Åh, åh, åh! Här är definitivt mitt nästa hårband! Sätt dubbelstolparna i arbete, lägg till en bred resår, säg "snygging!" till din spegelbild.

Grovvirka band med blomma (eng)
Uh, 10 mm-virknål! Och lovikkgarnstjockt ... garn. Mel Patons virkade band består bara av tre varv — vilket är tillräckligt för att täcka dina öron och lite till. En accessoar för dig som anser att diskretion är en struntsak.

Sticka hundtandsmönstrat hårband (eng, pdf)
Designern Lily Chin, som bland annat har knåpat ihop boken "The Urban Knitter" och en egen garnkollektion, bjuckar på en stickad, hundtandsmönstrad sak i en gratis stickbeskrivning.

Virka djävulskt hårband (eng)
Virkade djävulshorn är inte bara för halloween. Som unisexa hårband fungerar de under årets alla dagar.

Virka genialt hårband (eng)
Vad är så genialt med "The Genius Headband"? Att det är elastiskt utan resår! Beskrivningen ligger på Ravelry.

Virka ett hårband efter gratismönster på Ravelry.