Lovikka-vantar: Vända arbetet ut och in?

av Camilla

Jag stickar ett par Lovikka-vantar.

I beskrivningen står det att man ska vända arbetet ut och in, efter ett tag.

Jag tror att jag vänder det ut och in, men när jag fortsätter sticka ser det precis likadant ut som innan.

Vet du vad jag kan göra för fel?

Hur ska jag göra för att vända arbetet ut och in?

Tänk strumpa ... och tillbaka

Stickbeskrivningar är överlag artiga, även om det finns brister i deras ordförråd, anser ”Billigt garn”-Anna.

Beskrivningen vill dig bara väl, även om den kanske uttrycker sig lite klumpigt ibland. Den försöker nämligen bespara dig mödan att sticka en massa avigmaskor.

Jag gissar att dina lovikkavantar har vikkanter; nederkanten är alltså dubbel. Och när vanten är utvikt ser det ut som en bit avig slätstickning (= bara avigmaskor från rätsidan sett) som övergår till vanlig slätstickning (= bara räta maskor från rätsidan sett) ... vilket är precis vad det är.

lovikkavantar

*** OBS! Bilderna är från en av mina egna vantstickningar. Jag stickar två stycken samtidigt på två rundstickor eftersom ... ja, det är så jag gör. Basta! Pilutta! Det är inte märkligare än att sticka på strumpstickor. Raka motsatsen, faktiskt. Eller böjda motsatsen, då ... Men det har inget med ut och in-vändandet att göra. Haka inte upp dig på det, utan föreställ dig en massa strumpstickor som spretar om det känns lättare. ***

Eftersom din beskrivning är snäll och rar och inte vill plåga dig i onödan tycker den att du gott kan sticka så många räta maskor som möjligt. (Lovikkavantar stickas med så hård masktäthet att till och med räta maskor är en plåga.)

Så när du stickat så många slätstickningsvarv som beskrivningen propsar på vänder du ut och in på det du har stickat, precis på samma sätt som du vänder ut och in på en strumpa som fått fel sida ut när du dragit av dig den efter en hård dag. Fast strumpan har förstås inte en massa metallpinnar fastsatta i överkanten ... Om din dag inte varit överjävligt hård, och då behöver du verkligen omtanke från en liten stickbeskrivning.

Hur som helst, när du vänt vant-embryot ut och in är avigsidan, den aviga slätstickningen, den som säger tjena, tjena till omvärlden. (Föga anar den att den sedan ska gömmas undan i vikkanten ...)

lovikkavantar

Nu måste du vända igen, fast på ett annat sätt, eftersom du ska börja sticka vanlig slätstickning på den aviga slätstickningen. Du ska göra samma sorts vända-arbetet-grejsing som när du stickar fram och tillbaka istället för rundstickning. Oroa dig inte: övriga varv är rundvarv.

Den maska du stickade sist, innan du vände ut och in, är den alltså den första du ska sticka på det nya varvet.

Det bildas ett litet, litet hål eftersom du vid detta enda, ynka tillfälle *stickar tillbaka* istället för att sticka rundvarv. Men det syns inte när du väl vikt upp kanten (och sytt på snodden), så oroa dig inte för det. Tacka istället den goa beskrivningen.

lovikkavantar

Kommentarer till Lovikka-vantar: Vända arbetet ut och in?

Klicka här för att kommentera

Tack!
av: Lotta

Tack för tipset! Har funderat mig till några små grå =))