Lämpligt garn till häxhatt?

av Elisabet

Jag undrar över vilket garn som skulle vara lämpligt för en häxhatt.

Om man ska vara utklädd runt den 31 oktober så måste man ju börja nu och jag tänkte mig först ett tjockare ullgarn, men insåg ganska snart att det nog skulle bli vansinnigt varmt att ha på sig inomhus en kväll.

Eller vad tror ni, överlever man?

Annars skulle jag bli jätteglad över tips på vilket annat material som kan vara lämpligt.

Tacksam för tips/råd/pekpinnar.

/Elisabet

Hm. Inte 100 % akryl, men gärna bast eller presentsnören

"Billigt garn"-Anna rekommenderar plast, men inte akryl. Vilket är en självmotsägelse om någon.

Tänk på vilka mössor du står ut med att ha på dig i mer än en timme i sträck. Vilket material är det i dem?

Ull är inte alls särskilt svettigt, eftersom det suger upp fukt och fortfarande känns torrt även när det har slurpat i sig upp till 30 % av sin egen vikt.

Vissa jämmerliga ullkvaliteter är förstås obehagligt kliiga. Men den värsta Roald Dahl-liknande — alltså ur hans bok Häxorna — klådan får du bort med antingen filtning eller en balsambehandling. På din hatt. Inte ditt eget hår.

Om ökenfolk klär sig i ylle kan nog en hobbyhäxa göra det utan problem ;)

100 % akryl är ingen höjdare om halloween-partyt blir hett. Gör den luftig om du ändå tänker sticka eller virka iväg på akrylvägen.

(Har en akrylmössa tillräckligt med lufthål klarar jag nästan att ha den i tjugo minuter innan jag måste torka svetten ur pannan och rufslufta hårbotten. Nästan.)

Garn av mikrofibrer i polyester/nylon andas däremot finfint.

Häxhatt, stickbeskrivning från Maggies Rags.En maskeradhatt i växtfibrer som bomull eller bomull/akryl kan vara det skönaste för huvudknoppen. Fast det blir inte mycket stuns i de hattarna.

En spetsig hatt jag försökte virka i just bomull/akryl blev det sorgligaste, mest slokiga projekt min återvinningshög någonsin har sett. Jag skulle ha stoppat upp den med en uppiggande kon, som i Maggie's Rags stickade häxhatt.

Om jag skulle virka en häxhatt idag skulle jag inte ta något garn alls, utan virka den av bast, presentsnören eller plastremsor. Det blir svart, glansigt, lite farligt prassligt. (Akta dig för tända ljus!) Plus att hatten står upp av sig själv även om du virkar den såpass glest att den får de lufthåll som en plasthatt kräver.