Hur virka raka motiv?

Petra undrar: "Jag rundvirkar (i spiral) mössor och stör mig på att mönstret vrider sig. Särskilt som jag sett på Kask att de virkar mönster med raka kanter. Hur gör man?"

Så här virkar du motiv som ser raka ut

"Billigt garn"-Anna virkar och vrakar bland alternativen.

Nu ska vi se ... Du virkar i spiral. Och stör dig på att mönstret vrider sig, som i spiral. Hm. Någon mer naturlag du vill trotsa? Tyngdlagen? Newtons tredje lag?

Nå, det finns faktiskt lösningar. Ja, i pluralis. Närmast tänker jag på Anna-pannans första lag, som lyder "gilla läget", och Anna-pannans andra lag, som är "ändra läget".

För att förstå dessa lagar måste vi först kika på vad som händer när du virkar fastmaskor runt i spiral. Var hamnar maskorna på det nya varvet, jämfört med maskorna på varvet du virkade innan?

Det är ingen filosofisk fundering, utan en praktisk sådan. Om du virkar med nedtag i båda maskbågarna kommer den nya maskan att hamna mellan två maskor på varvet nedanför.

Virkar du däremot en fastmaska med nedtag i enbart bakre maskbågen kommer den nya maskan att hamna nästan precis ovanför maskan på varvet nedanför.

Jämför maskorna i den provvirkade tuben på bilden här nedan.

Hur virkar du motiv som ser raka ut?

På tuben är avigsidan vänd utåt. På de fem första och sista varven är fastmaskorna virkade i enbart bakre maskbågen. På de fem varven i mitten är fastmaskorna virkade i båda maskbågarna. Ser du hur märktråden börjar vrida sig, som i spiral, precis där vid mitten?

Du kan alltså ändra läget, det vill säga att enbart rundvirka i bakre maskbågen. Min Facebook-grytlapp är till exempel virkad på det viset.

Virkad grytlapp med Facebook-F

Du kan också gilla läget, genom att rita upp ett motiv som är anpassat till din typ av virkning, fastmaskor genom båda maskbågarna. För även om maskorna vrider sig i spiral behöver inte motivet göra det.

Diagram för rundvirkning, rita eget motiv

Skippa alltså det vanliga, rutiga pappret och använd istället diagrampapper anpassat till sådan virkning. Det finns bland annat på Tapestrycrochet.com.