Handdockor att sticka eller virka: Du kör upp handen i ... VADÅ?!

Restgarnsidéer:

Pia skrev och undrade var hon kunde hitta virk- eller stickbeskrivningar på små dockor och figurer, helst djur, eftersom hon tänker skapa handdockor till sin lille son.

Jag är chockad; jag älskar handdockor men det har aldrig fallit mig in att leta efter mönster på kasperdockor.

Jag menar, för mig är hela vitsen med dockteater —som jag älskar att både titta på och agera i — att det är något som utförs med personlighet och entusiasm och en stor dos fantasi hos både dockor och publik.

I min näsa luktar ett färdigt mönster ... ja, som något från en värld där dockteater endast får utföras av auktoriserade dockförare, där kasperdockor måste konstrueras av dockmakare som fullgjort gesällprovet och där designen följer standardkrav som fastställts av internationella kommittéer.

Isch. Handdockor kan du göra själv, utan någon som helst beskrivning. En träsked och lite tyg. Ett par tuschögon på handryggen. En strumpa där tån är mun. En papperspåse. Plus berättarglädje.

Gör din egen dockteater

Min dotter använder papper, skokartong, sax, kulspetspenna och nagellack. (Här i föreställningen om Tjocksmock och Hundis.)

Jaja. Nu ska jag sluta gnälla som en snedvärpt "på min tid lekte vi minsann med kottar"-gubbe.

Nej, det ska jag inte alls det! För om du ska knåpa ihop djur-handdockor ska du inte stjäla inspiration i mönster på gosedjur utan på vanliga vinterplagg.

Gosedjur och handdockor är två skilda arter, där den mest iögonfallande skillnaden är att handdockor saknar ens teoretiska fortplantnings- och tarmtömningsmöjligheter. De har helt enkelt ingen underkropp. Gosedjuren däremot ... ja, både teoretiskt och i praktiken skulle de skadas svårt om du körde upp näven i röven på dem.

Handdockornas närmaste släktingar är vanten. Eller strumpan.

Du har antingen en vante med tre fingrar (två armar + hals) till ett djur som kan tänkas använda tassarna. Som apor, nallar eller fabeldjurskatter.

Gör dina egna handdockor

Eller en stor grillvante (huvud med nos/gap) eller en strumpa, för ormar, fiskar, vargar ...

Eller en fingervante till ett djur med fyra fötter eller horn. Som en elefant eller en älg.

Gör dina egna kasperdockor

Det enklaste sättet att konstruera en handdocka är att lägga din hand på ett papper och rita en kontur runt dina fingrar och din handled när du håller handen i ditt favorit-dockgrepp. Då har du en mall att sticka, virka eller klippa efter.

Till själva djurhuvudena, som du stoppar löst innan du syr fast dem på handdocks-kroppen (dina fingrar måste få plats inuti skallen, annars får du en nickedocka), kan du hitta inspiration hos våra virkade små vänner, amigurumi.

Googla på "amigurumi" så har du att göra de närmaste åren.

Vill du börja lite mer blygsamt, googla på fingerdockor, alltså "finger puppets".

Och om inspirationen verkligen tryter, spana in de här auktoriserade, standardiserade ... Nä, jag skojar bara. Det finns ett gäng färdiga handdocksbeskrivningar som är helt okej. Åtminstone som ramar för eget skapande.

Som Berrocos Ralph och Roxy, där Ralph ska föreställa hund (men lika gärna kan vara en drake):
http://archive.berroco.com/exclusives/ralph/ralph.html

Eller den galna kycklingen/ankan, som med en förkortad näbb kan bli en apa:
http://brileyknits.blogspot.com/2007/07/little-chick-bath-puppet.html

De här söta voffsingarna kan bli något annat spetsnosat (med mindre öron). Kanske ett par möss?
http://patriot.net/~annette/patterns/puppets/index.html (via Internet Wayback Machine)

Stickade handdocksclowner är en utmärkt mall till att jazza till en egen Noaks ark med djurliga aktörer. (Nosar istället för näsor, morrhår istället för leenden ...) Samma välgörenhetsorganisation (Operation Christmas Child) har också en rätstickad nalle som handdocka.

Den här bisarra nallen är konstruerad för en stickharpa/påtbräda (alltså en Quick Knit/Knifty Knitter), men kan lika gärna rundstickas på vanliga stickor:
http://www.bevscountrycottage.com/loomed-puppet.html

Och har du bara ett gäng misslyckade och trasiga strumpor att gå loss på med saxen kan du göra läckra sock-dockor:
http://www.daniellesplace.com/html/puppets.html

Vad säger "handdockor" mer än grodor? Eh ... vet inte, men den här virkbeskrivningen inkluderar ett knippe pedagogiska bilder:
http://is-five.blogspot.com/2009/02/toys.html

Och den här grodan har armar att vifta med (heter det grod-armar?):
http://crochetme.com/patterns/mr-ribbet

Den allra enklaste handdockan är en orm utan gap, från Melissa Mall:
http://www.innerchildcrochet.com/patterns/snake_sockpuppet.html

Melissa har också den enda handdocksbeskrivning jag kan tänka mig att köpa och klona, på den virkade underbara papegojan Chaco:
http://www.innerchildcrochet.com/patterns/sale/chaco.html

Gillar du tänken att virka handdockor i form av papegojor, men inte att pytsa ut med dollar? Här är ett gratismönster som inte går av för hackande näbbar:
http://www.learn-how-to-crochet.com/galah.html

Better Homes and Gardens, den sorts tanttidskrift som brukar gå under beteckningen "familjetidning" på svenska, bjuder på en mycket märklig virkbeskrivning på handdockor. Det är en halsduk med kasperdockor i ändarna, ungefär som de där halsdukarna som har vantfickor. Vad handdockorna föreställer? Någon sorts fantasirävar, tror jag.

Yvonne Knits har en stickbeskrivning på en drak-handdocka som bevisar kasperdockors likhet med vantar. Inte för att vantar brukar ha lysande röda ögon, men ändå.

Sugen på en utmaning? Virka en handdocka på japanska! Nädå. Fördelen med japanska virkbeskrivningar är att de oftast bygger på diagram och siffror, så du behöver inte kunna ett ord virkiska. Inte ens på japanska. Testa genom att virka en Totoro-handdocka.

Husmorsskolan har gjort kroppen till en kasperdocka av en rätstickad ruta.

Är det något annat inom stickning och virkning och beskrivningsväg (ju mer specifikt desto bättre) du inte lyckats googla fram? Ställ en fråga!

Eller har du hittat en helt suverän-super-duper-beskrivning på handdockor? Tipsa!