Garnslunga: Virka mitt hemliga vapen

Anna stickar"Se mig sitta, se mig stå, se mig sticka ett å två..." Ja, ursäkta, men en tösabit kan väl få ha sin egen hejaramsa.

Som du kanske redan vet stickar och virkar jag mycket. Ofta. Mycket ofta. Helt enkelt garngosar jag så fort jag har händerna fria från världsligt strunt.

Springer jag ute på stan har jag för det mesta en kasse upphängd på handlederna, så att stickningen eller virkningen kan släppas ned i bagen på det ögonblick som SL:s kontrollanter kräver färdbevis.

Men hemma är stickbagar bara fåniga. Eftersom jag ändå dräller med garn och projekt överallt.

Det enda problemet uppstår när någon liten, liten eld ska släckas. Kastruller ska av spisen, sonen ska ha hjälp med läxan, telefonen ringer... Ja, du vet. Vardagsrunk.

För så fort jag lägger ifrån mig stickningen är det någon av universums små demoner (ofta i tillfällig skepnad av mina egna barn) som råkar stöta till nystanet.

Vilket inte borde vara något problem, med tanke på hur liten vår lägenhet är.

Men genom tids-rumsliga mikrokontraktioner (eller något) lyckas alltid nystanet repa upp sig flera kilometer, *samtidigt* som garnändan vrider till sig i form av scoutrörelsens mer avancerade knopar.

Jag fattar inte hur det går till.

Men jag vet vilken gammal huskur som är botemedlet.

Nämligen: en mycket liten och mycket fånig handväska till just nystanet. En garnslunga.

Förr i tiden höll stickerskorna och stickemännen, eller vad nu garngubbsen kallade sig, garnkrokar i bältet eller på ett armband för att hålla nystanet på plats.

Under 80-talets stora stickboom marknadsfördes en plastbytta som en modern garnkrok: (Bilden är från ett av mina garnkollage; jag minns tyvärr inte tidskriften den är klippt ur.)

garnslunga, 80-tal

Mina garnslungor är små nätkassar, lagom för ett stort nystmaskins-nystan, och virkade i rester av 8/4-bomullsgarn på 3.5 mm-virknål. Inte för att virkgarnet eller storleken på virknålen spelar någon som helst roll.

nyst-påse, virkad nätkasse

Modellen är sådan att du kan virka den liten, stor eller mittemellan, i vad sjutton material som helst: plastremsor från gamla plastpåsar, akrylgarn, bomullsgarn, ullgarn (filta den i maskin efteråt för en riktigt läcker kasse), mattremsor ...

Ja, du hajar.

Och modellen är buslätt och mycket töjig på bredden. Allt du behöver kunna är luftmaskor, fastmaskor och stolpar.

Kassen virkas som ett S med väldigt många, långa kurvor som hakar i varandra. Det liknar kanske mer en tegelstensvägg.

S:et/väggen viks dubbel, virkas ihop i sidorna och sedan samlar du ihop de sladdriga luftmaskorna vid vändningarna på kortsidorna och
virkar på handtag.

virka en nätkasse

Så här gör du, diagram (tolka det nedifrån och upp):

nätkasse, diagram

Så här gör du, text (läs det som ... svamlig text):

1. Virka en längd av luftmaskor, dubbelt så lång som du vill att nätkassen ska vara (eftersom du viker den på mitten).

2. Räkna maskorna. Ja, jag vet, vilken bitch!

Början och slutet av varje varv är bara ett gäng luftmaskor, som senare samlas ihop och bildar basen för handtaget.

Och maskorna i mitten, själva nätkassen, måste passa ihop för att få den där tegelstensväggs-looken. Det är mer än en look: att luftmaske-"tegelstenarna" går omlott gör att nätkassen blir så in i bängen töjig.

Därför vill du att uppläggningens luftmaskelängd har 10 + 10 luftmaskor (i början och slutet) + ett antal maskor som är jämt delbart med 6 + 1 maska till.

Om ditt maskantal inte riktigt stämmer, virka några luftmaskor tills du har tillräckligt många.

Okej?

Varv 1:

Virka 10 luftmaskor. Japp, tio till. (Varv-vändning.)

Virka 1 stolpe i den 20:e maskan från nålen.

*Virka 5 luftmaskor, virka en stolpe i 6:e luftmaskan från förra stolpen.*

Upprepa raden ovan (det som står mellan * och*) tills du har 10 "ovirkade" luftmaskor kvar på uppläggningsremsan.

Varv 2:

Virka 23 luftmaskor. (Varv-vändning.)

Beroende på hur många "tegelstenar" du har i din kasse: Virka 1 stolpe runt mitten av de 5 luftmaskorna i varvet under, ELLER virka 1 stolpe i 3:e luftmaskan framför den 1:a stolpen i varvet under.

* Virka 5 luftmaskor, virka 1 stolpe i mitten av de 5 luftmaskorna i varvet under.*

Upprepa raden ovan (det som står mellan * och*) tills du har virkat en stolpe runt samtliga "tegelstenar" i varvet under, ELLER virkat 1 stolpe i 3:e luftmaskan framför den sista stolpen i varvet under.

Varv 3 etc tills nätkassen är tillräckligt bred (tänk på att den är apa-töjig):

Upprepa varv 2.

Sista snutten:

Virka 10 luftmaskor och ta av garnet.

Förslag på montering:

Virka ihop sidorna av nätkassen med fastmaskor i mitten av "tegelstenarna", och luftmaskor däremellan. Virka inte ihop vid varv-vändningarna, alltså de stora luftmaske-U:na.

Handtag, 1 sida i taget: Virka ihop den första luftmask-slamsan med 1 fastmaska i vart och ett av de stora luftmaske-U:na (alltså varvvändningarna).

Virka en längd luftmaskor som passar runt det bredaste på din hand (eftersom kassen ska sitta runt din handled/på armen). Ta ihop till en cirkel genom att virka en smygmaska i den första fastmaskan. Om garnet och handtaget är tunt: Virka fastmaskor runt hela handtaget, och passa på att virka över garnändarna.

Väv in spretande garnändar.

Färdigt. Frågor? Något som är mysko?

Tja, så gör jag mina garnslungor. Hur gör du din? Kommentera!

Kommentarer till Garnslunga: Virka mitt hemliga vapen

Klicka här för att kommentera

Lycklig
av: Johanna

Blir så himla lycklig och tacksam för givmilda människor som bjuder på gratismönster! TACK!!!

Lycka NEW
av: Karin

Måste bara göra den, hade en vit sådan med rosa rand när jag var liten för lite drygt sextio år sedan, oh vad jag var lycklig

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Rekommendera en gratis beskrivning.