Ljusrosa garn, bandgarn akryl, 7 nystan ca 445 gram

Lär dig att fynda garn

Obs! De här mysiga härvorna är redan sålda. Om du vill göra nya garn-fynd för att riktigt kunna gå loss på de gratis beskrivningar du har hittat på nätet, gå till garnåtervinnings-skolan. Billigare än återvunnet kan det knappast bli.

Letar du efter ett härligt rosa garn som passar lika bra till vuxna kvinnor som barn? O, du skulle också du kunnat ha återvunnit det här blekt rosa, glansiga bandgarnet, som gör sig superfint till poncho eller sjalar med fall, eller till en tröja eller linne.

Rosa bandgarn i akryl, återvunnet OBS! Bilden gör inte färgen rättvisa, läs beskrivningen, för...

... det är inte riktigt lika ljust som det ser ut på bilden, utan mer som det rosa i vit-rosa skumsvampar. Ja, just det, smågodiset som du unnar dig bredvid garnkorgen. (Eller är det bara jag som gör det?)

Garnet är alltså ett bandgarn i 100 procent akryl, ett sådant där bandgarn som består av en stickad tub. Du använder grova stickor till det — kanske 5 mm eller uppåt — och det blir så läckert virkat eller rätstickat med tappade maskor.

Akrylen gör den glansig och festglad, och den mår absolut bäst av handtvätt eller skontvätt.

Efter att ha sprättat, nystat och tvättat en gammal damtröja satt jag med hela 7 nystan av olika mängd och längd av detta festfina bandgarn, sammanlagt cirka 445 gram.

Hur långt det räcker? Inte så långt som du tror. (Bra tumregel: är garnet tunt behöver du mindre än du tror, är garnet tjockt behöver du betydligt mer än du vill erkänna.) Det kan räcka till en mindre poncho, en sådan där som du bär inomhus över feststassen, eller en sjal eller en barntröja. Ett linne i vuxenstorlek.