Virka sockor ... eller "sockar": Var hittar jag en gratis virkbeskrivning på strumpor?

Restgarnsidéer:

Sockor och strumpor brukar stickas, eftersom "tyget" blir tunnare och smidigare. Men visst går det även att virka sockor ... och att hitta gratis virkbeskrivningar. (Men ärligt talat: de liknar mest tossor och tofflor.)

Lena vill virka sockor och undrar:

"Vet du var man kan hitta mönster/beskrivning på virkade sockar? Hittade på engelska, men tycker det är tröttsamt att förstå. Vore kanon med något svenskt mönster."

virkade sockor i sockgarn
"Sockor, inte sockar" heter min version av ett gratismönster på strumpor.

Tja, om du vill tanka hem gratisbeskrivningar från nätet blir möjligheterna så många fler om du sväljer ett par Alvedon, lägger en kall handduk över pannan och pressar i dig åtminstone *lite* virkengelska. Oavsett om du vill virka sockor eller något annat. Det är inte svårare än att lära sig virktermer på svenska. Inte lättare heller.

Det är inte så att du behöver tala engelsk virkiska, och har du lärt dig att dechiffrera en svensk virkbeskrivning kan du definitivt lära dig att göra detsamma med en amerikansk. Eller brittisk. Kanske inte brittisk. Eller jo, så länge du vet att det står på brittisk engelska, så. (Amerikanerna och folket från det gamla storväldet har mycket olika uppfattningar om vad fastmaskor och stolpar heter.)

Men webben är inte det bästa stället för gratis virkmönster, inte ens när du vill virka sockor, strumpor, tossor och tofflor. 

Marschera istället till biblioteket och Qcc-hyllan. Ett tips (som jag ännu inte hunnit låna) är "Mössor, sjalar och vantar – stickat och virkat till herr, dam och barn" av Ulrika Andersson.

Second hand-butiker och loppisar är också smarta mönsterletarställen. Mina privata toss-beskrivningar är samtliga loppisfynd från 60-talet. 60- och 70-talet var storhetstider för virkade sockor, förmodligen för att fotvrickande träskor var populära. Till sådana hör definitivt ett par virkade sockor eller raggiga strumpor.

Om du inte har begagnataffärer i din närhet är Tradera som en enda stor loppis på postorder.

(Och nej, jag kopierar verkligen inte av mina köpebeskrivningar för att skicka dem vidare; fråga inte ens. Det är ett upphovsrättsbrott. Om jag vill bli av med dem säljer jag originalen eller ger bort dem.)

Virka sockor på svenska (gratis beskrivningar)

Hjältarna på Garnstudio/Drops design har snappat upp att virknålsfäktare också vill tassa fram i ullstrumporna, och presenterar bland annat följande raringar på svenska:

Novita har ett majsigt strumpgarn, och ett majsigt virkmönster. Som inkluderar stickad mudd.

Bloggaren FiaLisas virkade sockor presenteras i storlekar från 28 till 42.

Designern Erica Laurell bjussar också på en svensk virkbeskrivning på strumpor ... men varken storlek eller masktäthet är angiven. Jaja.

Svenska Coats har en gratis virkbeskrivning (pdf) på ett par ytterst säckiga sockor.

Har du hört talas om tekniken virkad nålbindning? På det sättet virkar du Ullcentrums yllesockor. Och dessutom Järbo garns tjocksockor (pdf).

Greitzans sockor virkas i tre delar och en storlek: 37/38.

Föredrar du video framför skrivna mönster? Pernilla Einarsson har en virkad strump-skola i fyra delar på YouTube. Strumporna virkas från tån och upp.

Måste sockor vara randiga? Nix, Helt virkads virkade strumpor är rutiga.

Prata med Ruts raggsockor (pdf) är i en storlek, ca 38-40.

Men min favoritbeskrivning på virkade strumpor finns på nätet och är på virkamerikanska. Den äger, som kidsen säger.

Virka sockor efter formel

Varför? För att det är en formel-beskrivning. Det vill säga att du kan fylla i din masktäthet, din fotstorlek och få ett schyst par sockor som passar just dig.

Sådant är mumma för oss som använder återvunnet garn och mysteriegarn, och som dessutom aldrig lyckas få till den virkfasthet som finns i färdiga mönster.

Den strumpbeskrivningen hittar du på:

Virka sockor på Crochetandknitting.com

Snabbvirkade sockor på svenska

Om du inte är så knusslig med passformen, och vill testa något snabbvirkat innan du vågar dig på den amerikanska, prova Garnstudios virkade tossor i Eskimo. Eller varför inte virka tomte-sockor i samma garnmärke?

Virkat från tån och upp i strumpgarn

virkade sockor efter gratisbeskrivningMin andra amerikanska favorit är "Ultimate Crocheted Socks" (kräver gratis-inloggning), som när jag virkade dem fick namnet "Sockor, inte sockar"

De virkas från tån och uppåt i vanligt strumpgarn (fast jag använde förstås ett restparti på rea, så strumpparet gick loss på 28 spänn totalt), och du kan alltså enkelt anpassa dem efter dina egna fossingar. Eller enkelt och enkelt; jag virkade säkert sex varv för långa fötter först. 

Strumpor behöver negativ rörelsevidd för att vara sköna. Det vill säga att de ska vara mindre och kortare än din fot.

Och namnet, då?  Låt mig citera mina projektanteckningar på Ravelry:

"Jag förstår inte riktigt poängen med virkade strumpor. De kan aldrig bli lika sköna som stickade. Ledsen, men så är det.

Virkade sockor är spikmattor light, och det är väl käckt om du är ute efter en akupressur-session.

Jag förstår heller inte 'sockar'. Jag vet att det är gammelsvenska för en form av fotbeklädnader, men idag? Är det något dialektalt, som 'stickning' och 'sticke'? Du som säger 'sockar', vad säger du i singular? 'Jag har fått hål på min socke'? Nej, jag försöker inte vara spydig, jag vill verkligen veta. (Ord är min första och största kärlek.)

Men kul är det. Och så pysselvänligt att ha med sig på bussen i rusningstrafik! (Små fjolliga utrop av glädje!)

Jag virkar flera. Jag behöver lite akupressur, så grinig som jag är."

Psst! Fencers of yarn hade som tur var ett svar på språkdilemmat, om vad "sockar" heter i singular (du anar inte hur många dialektalt präglade personer jag trakasserat för att få ett svar):

"En sock, socken, flera sockar = strumpor. En tjocksock osv = raggsockor. Så har vi alltid sagt i min familj i alla fall! : )"

Virkat som stickat

När jag ändå är inne på det gnälliga pms-bitch-spåret ... Vad är poängen med virkat som ser ut som stickat? 

Förutom att reliefvirkning är otroligt skoj att maska, alltså. Vilket är anledningen till att de virkade sockorna  "Cabled socks", alltså flät...virkade strumporna står på min att göra-lista.

Fler mönster på virkade strumpor (Ja, på engelska. Och norska. Och danska.)

Kan virkade strumpor göras ännu mer obekväma? Jajamensan, lägg till ett par sömmar, så får du garanterat svårt att använda dem i skor. Gratis virkmönster från Canadian Living.

Och går det verkligen att gaffelvirka ett par strumpor? Uppenbarligen, om tårna och hälarna virkas på i efterhand (kräver gratis-inloggning). Fast snörningen i toppen av sockorna säger väl en hel del om hur saggiga de blir efter ett tag. Virkbeskrivning från Crochet Me.

Jag är nästan lika förtjust i dominovirkning som dominostickning, så Treasures made from yarns dominovirkade sockor står på måste göra-listan. (Hon har fler beskrivningar på virkade sockor, så frossa på.)

Sylke har en pedagogisk beskrivning på virkade sockor som du lätt kan till din egen storlek och garngrovlek.

Vad sägs om virkade sockor i turkisk stil (pdf)? Det vill säga att de sys ihop med sömmar i sidorna och längst bak? Deborah L Burgers virkbeskrivning fungerar för vilka sorters fossingar som helst, för du kan anpassa dem till såväl breda som smala fötter.

Är det hälarna som krånglar på sockorna? Fixa ett par strumpor helt utan hälar, det vill säga ett par yogasockor.

På danska bloggen Flair hittar du ett par virkade sockor där du virkar hälen sist.