Tillbaka till Billigt-garn.net
Billigt-garn.net För dig som älskar att sticka och virka med återvunnet garn, reagarn och mysteriegarn

Hur lång tid tar det att återvinna garn från secondhand-plagg?

Lär dig hur du återvinner garn: Frågor och svar om billiga garner, stickning och virkning:

Hur mycket tid och kraft tar det egentligen att återvinna garn från  gamla tröjor och annat secondhand-skrutt för att sedan sticka eller virka något nytt av dem?


"Men tar det inte en väldans TID att slakta?" undrar — och konstaterar — Klara. Och självklart tar det både timmar och handkraft att repa upp och tvätta garn från secondhand-plagg. Det är en del av tjusningen med återvunnet garn.

Det tar längre tid att sticka en egen tröja än att tjacka en färdig från Ellos. Det tar längre tid att baka ditt eget bröd än att köpa bake off på 7-Eleven. Särskilt om du också ska mala mjölet och kärna smöret själv och fånga jästsvampar med håv.

Att återvinna garn är också ett tidsförkrossande hantverk, och som med andra sorters handarbeten passar det bara vissa själar.

Om du är fullständigt, upp över öronen tok-kär i garn, om du gillar att förvandla gammalt till nytt, om du vill spara pengar, om du vill puffa för en hållbar livsstil, om du föredrar personliga prylar framför dussinmode, om du diggar unika garner framför dussin-nystan med skrytsamma banderoller runt midjan, om du vill få utlopp för dina frustrationer med en sprättkniv, om du älskar secondhand-shopping, om ...

Ja, då kan garnåtervinning vara något för dig. (Annars kan du alltid shoppa återvunnet garn på Tradera.)

Hur lång tid tar det då?

Det beror förstås på hur slaktplagget ser ut och vilka fibrer som spretar i det. Men uppskattningsvis tar de olika stegen så här lång tid:

Hitta/köpa lämpliga slaktplagg: 10–70 minuter.

Ju fler plagg du har fyndat på loppisar och i secondhand-butiker, desto snabbare hittar du de riktigt fyndiga fynden.

Sprätta sömmar: 5–120 minuter.

Vissa sömmar är bara att dra loss med ett par knyck. Andra behöver du sprätta tråd för tråd. Gör det medan du tittar på tv eller betalar räkningar på nätet.

Nysta: 0–180 minuter.

En del slaktfiléer behöver över huvud taget inte nystas innan de lindas eller härvas, andra måste delas upp i flera nystan per stycke. Det här är också något du kan göra medan du tittar på tv eller förhör ungarna på läxor.

Härva: 20–120 minuter.

Härvtiden hänger lite på vilka redskap du har. Om du har ett härvträ går det fortare än om du gör härvorna kring en stol. Om du har en härvel (ett vevat härvträ på ben) går det fortare än ett härvträ. Om du har pli på övriga familjemedlemmar, och kan sätta dem i arbete, går delegation fortare än något annat.

Linda: 20–120 minuter.

De garn som ska lindas för att bli släta och pysselvänliga kan vara lite knepigare att hantera än härvgarn, eftersom de är ofta är slinkigare och mer flyktbenägna än härvgarn. Lindning kräver lite mer koncentration, men kan ändå göras framför tv:n.

Tvätta: 10 minuter effektiv tid.

Tvättning av härvor och lindkärl är i huvudsak en passiv pryl. Du lägger härvorna i blöt, vispar runt lite, sköljer dem och fluffar innan du hänger dem på tork. En baggis. (Jag brukar göra det medan jag sorterar annan, "riktig" tvätt.)

Torka: väntan i 1–3 dagar.

När garnet torkar kan du göra något annat. Fluffar du härvorna medan de torkar får garnet mer stickstuds och torkar snabbare.

Omnystning: 5–70 minuter.

Om du har en garn-/nystvinda plus en nystmaskin går nystningen som ett kick. (Och vilken kick det är!) Annars ... tja, hur mycket pli har du på övriga familjemedlemmar?


Senast uppdaterad 2009-02-23    

prenumerera på rss-feed
Håll dig uppdaterad med
Billigt-garn.nets RSS-feed

Sök på Billigt-garn.net

Anpassad sökning

Säg hej: Facebook  Twitter  Ravelry

Få Billigt garn-tips i din epostlåda
Prenumerera på
[ Billigt garn mm ]

och få Annas garn-galenskaper rätt i lådan.

< A N N O N S >

Simply Knitting - Subscription





Gillar du den här sidan?
Bokmärk den och dela med andra:

Bookmark and Share

Om "Billigt garn"-Anna

Anna Lundevall Anna har återvunnit garn sedan hon var en mycket liten besserwisser. Hon tycker att det snajdigaste med stickning och virkning — förutom att det ger håriga handflator — är den myckna matten.

Billigt-garn.net | aktuellt/garn-blogg | prenumerera | kontakta mig | sekretesspolicy

footer for garn sida

Copyright© Anna Lundevall