Klippa tygremsor: På vilken ledd ska jag klippa fleece- och trikåremsor till virkning och stickning?

Sticka och virka UTAN garn:

Pia funderar på följande: "Hur klipper man mattrasor av trikåtyg eller fleece? Ska de vara mest töjbara på längden eller bredden?"

Att klippa tygremsor, ja. På samma sätt som blått är bättre än beige, är remsor som ... Vadå? Jaså?

Okej, eftersom beige är bättre än blå ...

Inte det heller?

Nej, trikå- och fleeceremsors töjbarhet är en smaksak. Vissa föredrar riktigt töjiga remsor för till exempel rund mattvirkning, eftersom det förlåter en del ökningsfel. Jaja, att virka en platt plätt i perfekt cirkelform *borde* ju vara simpel matematik. 

Andra, som jag, gillar den mindre elasticiteten. Alltså den som finns i längdklippta remsor. (Och om jag har breddremsor ser jag till att dra ut dem ordentligt innan jag stickar och virkar med dem.)

Men det är sällan du faktiskt har en valmöjlighet.

Om du har lyckats komma över en stor stuvbit eller en XXXL-trikåklänning kan du få till längd-remsor. (Att använda ny metervara är bara fånigt resursslöseri.)

Annars är det mindre tidskrävande att klippa gamla t-tröjor och sweatshirts i spiral. Och då får du oftast bredd-remsor.

virka med tygremsor

En annan plaggslaktar-faktor du får lov att ta hänsyn till är trikåns utseende.

Har du till exempel en singeljersey-t-shirt med "print", alltså med påtryckt färg och mönster, blir den väldigt mycket snyggare som längdremsor än som breddremsor.

Mattremsor på längden och bredden

Singeljersey är ju vanlig slätstickning och beter sig om sådan. Så en lång slätstickad bit (som en halsduk) rullar ihop sig till en korv i längdriktningen med rätsidan utåt. (Och det är därför, kära garn, som en halsduk i enkel slätstickning alltid korvar ihop sig, trots kantmaskor.)

Medan en kort och bred slätstickad bit korvar till sig i breddriktningen med avigidan utåt.

Det senare ser bara grått och skitigt ut i print-tyg, medan flossade sweatshirttyg blir till vansinnigt läckra sammets-strimlor.

Kan du redan klippa tygremsor? Ställ en annan fråga om att sticka eller virka UTAN garn.