Hur mycket garn behöver jag? Hur beräknar jag garnåtgången till en "smog", en stickad huva/sjal/poncho?

Sticktricks och virktips

Carolina skriver:

"Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket garn som behövs till din 'smog' ... Jag har inte så mycket kvar i mitt garnlager..."

Oooo, du måste genast gå och fylla på ditt garnlager med återvunna garn och loppisnystan. Har du inte ens tillräckligt med garn till en ynka smog har du på tok för lite. Kreativ svält är inte skoj. 

sticka en huva en sjal en poncho

Men, men: beräkning av garnåtgång. En av mina favoriter.

Ja, den metod jag använder är "mät och väg". Den fungerar på alla garner och alla tekniker (vilket till exempel jämförelser med löplängd (vikt/meter) eller grovlek, "wraps per inches", inte gör).

Använd köksvågen för garnåtgången

Det går till på det sättet att jag mäter min *lyckade* provlapp på en digitalvåg, för att få reda på vad det uppstickade/uppvirkade garnet väger per kvadratcentimeter.

(Om du inte har en egen digitalvåg, låna din affärs våg vid fruktdisken nästa gång du går och handlar.)

Sedan tar jag reda på hur många kvadratcentimeter plagget eller prylen breder ut sig på, för att få reda på hur många gram jag behöver av garnet.

Elle tja, jag är inte riktigt så petig. En snabb överslagberäkning fungerar finemang.

Så, ta din provlapp till smogen. Samma provlapp som du använde för att räkna ut hur många maskor du behövde lägga upp till en lagom tub.

Använd måttbandet eller linjalen

Mät med måttband exakt hur bred och hög din provlapp är (upp till, men inte med varvet på stickan).

Säg att din provlapp är 13,5 x 17 cm.

Dra ut stickan och lägg provlappen på vågen. (Du behöver inte klippa av garnet, dra bara ut det lite så att inte själva nystanet ligger på vågsskålen.)

Säg att provlappen väger 7 gram.

Hur många sådana provlappar skulle behövas för att göra en hel smog?

Ja, enligt skissen nedan (inte det minsta skalenlig) krävs det minst 12 lappar om 13,5 x 17 cm. Säg 14, för att vara på den absolut säkra sidan om skrik och gråt.

Beräkna garnåtgången

Alltså behöver du då 14 x 7 gram garn = 98 gram.

Jag använder samma metod för att beräkna hur mycket garn det behövs till tröjor, strumpor, sjalar, ponchos ...Som du också kan se i "Upprepning i den hårda skolan, lektion sju: Vikten av varven", där det förstås handlar om återvunna trådar, hur mycket garn från ett slaktat plagg det krävs för att sticka eller virka det du vill.