Grytlappar: i vilka material och garner kan jag virka grytlappar?

Tips och tricks: Har du en fråga om billiga garner eller att sticka och virka?

Pias fråga är: "Kan man virka grytlappar som består av 95 procent bomull och 5 procent elastan, eller smälter de i handen?"

Grytlappar som smälter ... huva! Många moderna syntetmaterial, särskilt de som används till stick- och virkgarn, smälter och blir påtända ... ja, alltså, de flammar lätt upp om stämningen blir för het. 

Men inte de uråldriga trotjänarna bomull och ull. (Bomull *brinner* bra. Det är därför ljusvekegarn — som ju en gång i tiden användes till just ljusvekar — är i bomull. Men bomull är också värmeisolerande.)

De bästa materialen för virkade grytlappar är ren bomull eller ull, och faktiskt vissa syntetfibrer. Värmeisolerande vadd tillverkas av polyester.

Kolla tvättetiketten för de blivande grytlapparna

Om du köper garn med banderoll eller återvinner garn från kommersiellt stickade plagg har du förhoppningsvis tillgång till en etikett med skötselanvisningar, inklusive stryktemperaturer. Om ditt (blivande) garn har tre pluppar på strykjärnet (bomull) eller två (ull) är du på den hyfsat säkra sidan.

Tvättetikett med strykjärnssymboler

Huvudsaken är ändå att du gör grytlapparnagrytlapp i återvunnet jeansgarn, denimgarn nästan groteskt tjocka och kompakta, gärna dubbla, och lätt överdrivet stora för dina handflator.

Ärligt talat är de flesta grytlappsbeskrivningar designade för någon som faktiskt aldrig petar på en kastrull eller en het potatis. De är dekorativa rutor snarare än praktisk skyddsutrustning, och passar den som anser att en varierad kost är att käka på McDonald's ena dagen och PizzaHut dagen därpå.

Vilken i och för sig stämmer in på mig, men jag avskyr bjäfs och satsar därför på rejäla sköldar mellan mig och spisen.

Om grytlappen är tunnare än en av Apotekets nattbindor är den alldeles för mjäkig.

Och om grytlappen är liten eller hålig (tänk mormorsrutor, eller vad som helst med stolpar) spelar det ingen roll vilket material du virkar dem i; du kunde lika gärna dra ut pizzaplåten med dina bara nävar. Dessutom kan de då lättare börja brinna om du skulle råka glömma dem på en varm platta. Eller det kanske bara är hemma hos mig som grytlapparna blir svedda så att det värker i handarbetarhjärtat åt familjemedlemmarnas slarv?

grytlapp, filtad ull, broderad dödskalleEn liten fjuttig andel syntetmaterial spelar ingen roll. Även om elastantråden skulle smälta medan du bär, säg en rykande hemlagad lasagne i form — till den McDonald's- och PizzaHut-uppfödde grannen i andra kvarteret — skyddar bomullen din hud om grytlappen är tillräckligt mullig.

Men ett bomullsgarn med elastan passar bättre till tajta toppar, hårband, läckra necessärer, bikini-överdelar, halsringningar och muddar.

Rena bomullsgarn och ullgarn är buslätta och busbilliga att återvinna från second hand-tröjor och gamla virkade dukar, så spara elastanblandningen till något lyxigare projekt.

I vissa töjiga garner ligger den elastiska biten i en egen, tunn tråd. Nysta då trådarna separat och behåll elastantråden som smidig resårtråd till halsringningar.

Ger garnpriserna dig skavsår i plånboken när du ska virka grytlappar? Fråga din fyndiga garnpedagog om smarta spartips!