Garn-hjälp:Hur fäster jag trådar på en "smog" (en stickad huva som blir en sjal som blir en poncho)?

Garn-hjälp? Råd om stickning och virkning? Fråga din fyndiga garnpedagog!

Camilla frågar:"Jag håller på att sticka din smog-huva och måste fästa trådar på några ställen. Något tips? Vill ju inte att den ska bli helt oelastisk på vissa ställen. Snygg är den, jag gör den i svart alpacka."

Smog - som halsduk, trådarna fästade på avigsidanNär du stickar rundstickning, som i en smog (som också kan användas som halsduk, som på bilden till höger), kan du förstås inte väva in trådändarna i sömmen ... eftersom det inte finns någon söm.

Då försöker du istället att följa maskorna med trådändarna på avigsidan, alltså att du väver in garnstumparna med (halva) maskstygn. (Hela maskstygn brukar bli alldeles för tjocka.)

Så länge du följer maskorna kommer dina fästtrådar att vara lika elastiska som själva stickningen.

På en smog som är stickad i björnbärsmönster är det enklast att knöka in ändarna (kör bara fram och tillbaka ett par gånger med ett trubbig nål) på baksidan av en musch eller bumpa eller knöl eller vad du nu vill kalla det där gänget maskor som du stickar ihop tillsammans. På avigsidan förstås.

Och det där med att följa maskorna på avigsidan gäller för att fästa garnändarna på all stickning och virkning. Okej? Så när jag fräser "fäst som vanligt!" är det precis det jag menar.

(Eller så menar jag "fest som vanligt?" och är sur för att jag inte är bjuden.)