Naturbrunt garn 4-trådig ull ullgarn ca 570 gr 10 härvor

Garn brunt grovt ullgarn till dina gratis stickmönster

Obs! De här gosiga härvorna har hamnat i en ny garn-korg. Om du vill fynda nya, härliga färger och material, gå till http://snipurl.com/billigt_garn, eller prenumerera gratis på ezinet [ Billigt garn mm ] för de senaste fynden och gratis mönster.

Letar du efter ett grovt ullgarn i en natur- och jordnära nyans? Testa det här naturbruna 4-trådiga ullgarnet!

OBS! Bilden kan inte göra nyansen rättvisa. Det är naturbrunt, lite kanel-och-socker-färgat, brunt på fårs vis. Och jag menar det i den mest positiva bemärkelse.

Och det är grovt. Tjockt. Fyr-trådigt, i den tjocklek som svenskull för växtfärgning brukar. Stickar du normalt använder du nog 5-6 mm stickor, 4 mm om du gör raggsockor.

Materialet är 100 procent småsträv, lite kliig ull.

Det är INTE superwashbehandlat och ska alltså handtvättas. Det har också kvar ullens alla behagliga egenskaper:

  • värmer även när det är fuktigt
  • naturligt smutsavstötande
  • kan bli vattentätt med extra lanolinbehandling
  • värmer i kyla och svalkar i hetta
  • och ja, det passar till de projekt som du vill sticka och sedan filta i maskin
Du har nu hittat 10 härvor i denna naturbruna nyans, av olika mängd och längd. Sammanlagt är det cirka 570 gram.

(Vägt och avrundat nedåt på min digitalvåg.)

Hur långt det räcker? Tja, inte så långt som tror. (Bra tumregel: är garnet tunt behöver du mindre än du tror, är det tjockt behöver du betydligt mer än du vill erkänna.) Ett gäng tjock- sockor borde det kunna bli. Plus en mössa och en halsduk.

Obs! Den här auktionen är avslutad. Om du vill fynda nya, härliga nystan som du kan använda till alla roliga gratisbeskrivningar, gå till http://snipurl.com/billigt_garn, eller prenumerera gratis på ezinet [Billigt garn mm] för de senaste garn-auktionerna och snajdiga gratismönster.