Svart matt garn, lammull/akryl/bomull 6 härvor ca 410 gram

Återvinn garn! Lär dig att shoppa garn billigt

Obs! De här härvorna har hittat ett nytt hem för länge sedan! De är endast med som exempel på läckra nystan att sticka och virka med — och som du kan återvinna själv eller fynda på nätauktion.

Svart lammullsblandgarn Letar du efter ett mjukt, matt garn som aldrig blir omodernt och som passar hela året? Testa att själv återvinna det här mjuka, mattsvarta garnet!

OBS! Bilden kan inte göra nyansen rättvisa. Det är kolsvart. Svart, svart, svart. Svart.

En sak du kommer att älska med härvor liknande dessa är materialet: 57 procent mjuk och härlig bomull, 25 procent akryl och 18 procent bomull i en mycket trevlig trådmix. Garnet består av två två-trådiga mjuka trådar och en sytrådstunn stabiliserande tråd som löper parallellt med varandra. (Alltså inte sammantvinnade).

Lammulls/akryl/bomulls-blandningen gör att garnet passar hela året, men lammullen är INTE superwashbehandlad. Din färdiga tröja, mössa, poncho, strumpa, eller vad du nu är pysselsugen på att göra, ska alltså handtvättas. Eller maskintvättas på ullprogrammet.

Varför är ett så här majsigt garn så billigt?

Sätt dig bekvämt framför datorn och ta ett djupt andetag. Hur skulle det kännas att få reda på tidernas sparknep för garnomaner, samma trick som hantverkare i generationer före oss använde sig av?

Det här garnet är återvunnet.

Du läste rätt: det är upprepat, nystat, härvat, noggrant tvättat med milt, milt ulltvättmedel, torkat och nu färdigt att bli något nytt härligt.

Titta närmare på bilden. En lätt vågighet är allt som påminner om garnets tidigare liv. Och när du börjar att sticka, virka, väva eller pyssla med garnet upptäcker du att vågigheten försvinner — kvar är bara ett skönt garn, pysselvänligare än det mesta du hittar i butik.