Grå-beige garn tunt 2-trådig ull ullgarn ca 180 gr 8 härvor

Grå-beige, tunt ullgarn, två-trådigt

Obs! De här ljuvliga härvorna har redan hittat ett nytt hem. Om du vill fynda något nytt och friskt till din stickning och virkning, gå till http://snipurl.com/billigt_garn, eller prenumerera gratis på ezinet [ Billigt garn mm ] för de senaste garn-fynden och gratis beskrivningar.

Letar du efter ett supertunt ullgarn i en spännande nyans, som passar till den gratis stickbeskrivning på en spetssjal du hittat på nätet? Testa det här gråbeige 2-trådiga ullgarnet!

OBS! Bilden kan inte göra nyansen rättvisa. Det är ljust, ljust gråbeige, som dimma -- eller smog. Och jag menar det i den mest positiva bemärkelse. Det är ljuvligt!

Och det är tunt, riktigt tunt, och två-trådigt. Stickar du normalt använder du nog 2.5 mm-stickor. Eller 7-9 mm om du är ute efter någon form av luftig spetsstickning.

Det finns några "snurr-tvinnor" på garnet -- någon cm här och där, där den ena tråden tvinnat sig. Jag tycker att det är snyggt -- annars knipsar du bara av garnet, tunnar av det vid kanterna och gnuggar ihop dem för en osynlig övergång.

Materialet är 100 procent skön, mjuk ull.

Garnet är INTE superwashbehandlat och ska alltså handtvättas. Det har också kvar ullens alla behagliga egenskaper:

  • värmer även när det är fuktigt
  • naturligt smutsavstötande
  • kan bli vattentätt med extra lanolinbehandling
  • värmer i kyla och svalkar i hetta
  • Och ja, det passar till de projekt som du vill sticka och sedan filta i maskin

Du har nu hittat 8 härvor i detta ljust grå-beige garn, av olika mängd och längd. Sammanlagt är det cirka 180 gram.

(Vägt och avrundat nedåt på min digitalvåg.)

Hur långt det räcker? Tja, längre än du tror. (Bra tumregel: är garnet tunt behöver du mindre än du tror, är garnet tjockt behöver du betydligt mer än du vill erkänna.)

Huvan/sjalen/miniponchon jag stickade -- inklippt i nederkanten -- krävde bara 55 gram! Jihaa!! (Modellen kallar jag "smog", bara för att hylla det underbara garnet.)

Obs! Den här auktionen är avslutad. Om du vill fynda fler stickgarn, gå till http://snipurl.com/billigt_garn, eller prenumerera gratis på ezinet [Billigt garn mm] för de senaste garn-fynden och gratismönster.