Dopklänning - var finns det en beskrivning?

av Satu
(Sverige)

Jag skulle vilja virka en dopklänning till min sons barn. Och det börjar bli lite brådis; barnet föds om ett par månader ...

Begagnat-, bråttom- och gratislösningen

"Billigt garn"-Anna har varit på fler namngivningsceremonier än dop. Bokmärkeslistan är trots det fylld av traditionstyngda bebisplagg.

Ojojoj, en dopklänning! Det var ambitiöst. Mina knoddar fick knappt tröjor när de var kvar i blöjor, för jag hann aldrig sticka eller virka klart något innan de hade vuxit ur det.

Annat är det nu:

"Mamma, den passar inte."

"Det gör den visst det, jag har räknat och mätt hur noga som helst! Den är precis lika stor som din favorittröja"

"Nej, mamma. Jag menar: Den är ful."

Virka dopklänning, gratis beskrivning på Järbo garnOch mitt förstfödda barn vägrade ha dopklänning på sig. Varför? Kanske för att han är kille. Kanske för att han var 14 år när han döpte sig.

Nåväl, tillbaka till virkbeskrivningar och stickbeskrivningar på dopklänningar.

Begagnatlösning: Det finns rysligt vackra virkade dopklänningar i gamla böcker. Kolla runt i secondhandbutiker eller antikvariat.

Bråttomlösningen: Om det är riktigt ont om tid, fundera på en modell där du bara virkar överdelen och gör själva klänningsdelen i tyg.

Och så gratislösningen:

Virkmönster till dopklänningar

Järbo garn har en gratis virkbeskrivning på en dopklänning (i 8/4- eller 12/6-garn; beskrivningen är en pdf-fil).

1 mm-virknål, låter det lockande? Genomarbetad men renodlad design präglar Jacquis virkade dopklänning, på amerikansk virkengelska. (Via Internet Archive.)

En liten hätta hör till dopklänningen i Red Hearts beskrivning i pdf-format, amerikanska virktermer.

Stickbeskrivningar till dopklänning

Och vill du hellre sticka bjuder Garnstudio/Drops Design på ett gratis stickmönster på en dopklänning.

Färöiska Navia har en stickbeskrivning på en dopklänning översatt till svenska i sitt pdf-magasin. Modell nummer 22, långt bak i tidningen.

En stickad dopklänning med blommor (eng) passar förstås båda kön, åtminstone om du vill slå ett slag mot det heteronormativa samhället i samband med dopet.

Lång, i hålmönster och med raglanärmar. Så ser den stickade dopklänningen ut som danska Hendes Verden publicerar stickbeskrivningen till.

Marks & Kattens dopklänning stickad i ekologisk bomull har en tillhörande hätta.

Har du fler tips på beskrivningar till dopklänningar?

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Hjälp mig hitta garn!.