[ Billigt garn mm ]

** 25 november 2006 **

En vecka försenad igen! (Jag är sååå förtjust i
upprepning.)

Snåla, smarta skapartips, länkar och beskrivningar
varannan torsdag, för dig som är galen i garn och
bara *måste* sticka och virka

Börja/sluta prenumerera? Gå till 
http://www.billigt-garn.net/prenumerera.html

Red: anna.lundevall(at)glocalnet.net


Denna gång...

==> Gärna pyssel, men först ett rejält gör-det-... skälv

==> Gör dina bärbara konstverk lite mer märkvärdiga

==> Finns det några snälla garn här? Sticka och virka 
fler tomtar på loftet

==>
Osynligt smidigt: Få rätsida på dina sömmar

==> Upprepning i den hårda skolan, lektion åtta:
Spara tid och andra pengar 

==> Ge dina rundstickor sving i benen!

==> "Pysselfrid KB - en enklare garnvardag" plus julkul

==> Sydd, stickad och virkad säck appeal

==> Nästa gång: Morsan fuskar ollar (och jösses, som hon fuskar!)




Gärna pyssel, men först ett rejält gör-det-... skälv

De skrattar åt mig när jag stickar.

De skrattar åt mig *eftersom* jag stickar.

Brukar du också få frågan om vad du egentligen vill pyssla med när du blir stor?

Ja, jag har ingen susning om vad jag vill, trots att jag just nu stickar mig igenom en "välj väg i livet"-kurs. Däremot är jag bombis på vad jag vägrar göra:

"Du förstår", säger jag bekymrat och gör raglanökningar två maskor från märktrådarna, "jag vill absolut inte jobba med händerna."

Och så börjar de skratta.

Jojo. Jag stickar. Jag virkar. Pillar med tråd och pärlor och mikroskopiska tejpremsor. Lagar dragkedjor och frysboxar och videoapparater och installerar elektroniska mackapärer på ett kick. Och ändå är jag inte särskilt händig. Inte på riktigt.

Verkligen inte. Jag diggar idéprocesser och problemlösning och jag greppar det mesta. Utom med händerna. 

Min make, däremot, kommer från en fixarsläkt. De mekar bil, borrar hål och spikar spik.

Så när avloppet i badrummet börjar bubbla och dregla reagerar min äkta hälft som varje sann gör-det-själv-ättling:

"Det är stopp i avloppet! Dags att flytta, va?"

---------------------- Tips! Propp-tips! Tips! ------------------------

stopp i avloppet pga ulltvättLe underdånigt när övriga familjen skyller tröga avlopp på dina rara nystan.

De har rätt.

Om du är garngalning får du fler proppar i avloppet än personer med mer normala böjelser.

Hår och tvål kleggar igen rören, och om du tvättar garn och stickat och virkat bjuder du vatten- och avloppssystemet på väldigt mycket mer strån. Och såpa.

Men du behöver inte flytta. Eller ringa efter rörmokare. Eller hamstra dödskallemärkta produkter i affären.

Propplösningen finns i ditt skafferi.

Jorå. För att förebygga stopp i rören ger du handfatet eller golvbrunnen en peeling i veckan. Grabba en näve grovt salt, strö ned i avloppen och skölj med kokhett vatten. Det rensar bra.

När det går lite trögare, skeda lite bakpulver (eller bikarbonat) i vasken och häll på en skvätt vinäger. O, vad det bubblar och fräser!  Till och med kidsen gillar den här sortens avloppsrensning; passa på att be om lite gratishjälp. Och skölj med varmt vatten. Avloppet, alltså.

Om du ändå får tjall på vattenlinan -- till exempel om du har världens mest osmarta vattenlås under badkaret -- behöver du en avloppsrensare som äter sig förbi konstruktionsfel. Den är tyvärr giftmärkt. Men fungerar finfint, även i
rörsystem av kopparmakramé. Kör med proppgel på de värsta stoppen.
---------------------------------------------------------------------

Maken revolterar inte helt. Han är fotograf och behärskar storformatsskrivare och kameror som ser ut som delar av intstrumentbrädan i ett jaktflygplan. Men att programmera videon? Glöm det. Det är mitt jobb.

Vårt gemensamma ordspråk är "jag har inte tummen mitt i handen, utan knytnäven i armhålan".

Och vår inredningsstil är inspirerad av punkbandet Totalt Jävla Mörker, eftersom Gula Sidorna saknar rubriken "glödlampsbyten".

Så vad gör jag, fru Ohändig, gift med herr Ännu Mer Ohändig, när jag försöker lösa problemet med att det återvunna garnet vindstorkar så sakta i höstfukten att härvorna hopar sig?

Jag tjackar torkställningar på postorder. Från Ikea.

Alltså, jag diggar Ikea-konceptet och andra Kinder-Egg.

Jag behöver inte titta på instruktionerna för att förstå exakt hur pinnarna ska sitta ihop, vilka skruvar som ska sitta var och i vilken ordning och varför och att en stjärnskruvmejsel är rätt redskap. Sådant begriper jag.

Men att faktiskt få skruvarna i hålen... Aj, aj, aj. Jag skulle lyckas bättre fastspänd i tvångströja.

Nä. Jag ska inte klaga. Ikea-byggsatser lönar sig i längden.

Om tio år kommer jag stolt att kunna titta på mina klädställningar uppe på vinden och säga:

"Hur mycket garn kan jag få för två 'Kappe' i obruten förpackning?"



Gör dina bärbara konstverk lite mer märkvärdiga

Ett säkert sätt att göra dina stickade och virkade tröjor, mobilvantar, grytlappar, snoppvärmare, mamelucker och löpare lite mer... hm... högklassiga...

... fortsättningen på detta eminenta tips för sticknings-pimpande hittar du på Namnband

Finns det några snälla garn här? Sticka och virka
fler tomtar på loftet

Cathrine letar efter mönster på tomtar. Märkligt. Hur kom hon att tänka på nissar så här års?

Om du inte har snortat i dig för mycket glitter än finns det gott om tomtedockor och tomtedekor att överdosera. Mina nuvarande favoriter bland högen av gratis virk- och stickbeskrivningar är...

Aaah! Är det skräck eller snyggt? En tomte med virkade spiralarmar runt en godisburk:
http://members.aol.com/SAG55/sjar.html

I granen hör ingen dig skrika genom skägget. Denna virkade julgransprydnad har generande generös hårväxt:
http://www.kreinik.com/PDF/crocheted_santa_oranment.pdf

Liten tomtefar för kylskåpet eller jackan. Komplettera virkningen med dockögon och garnbollar:
http://crafterscommunity.com/pdf/project_253.pdf

Kvinnor och män är jämnt representerade när Aussie Jean sätter sina stickade tomtar på hyllan:
http://home.alphalink.com.au/~woodsy/index2.htm

Har du vitt pälsgarn över virkar du Roxycrafts coola nisse snabbare än du hinner stava till "amigurumi":
http://www.roxycraft.com/crochet_santa_baby.htm

Interweave är sega (nästan lika sega som jag) när det gäller att skicka ut nya nummer av Knits, men attans vilken stilig tomtegubbe de bjuckar på:
http://www.interweave.com/needle/projects/Father_Christmas.asp

Frugal Haus vet hur restgarn ska bearbetas. Tomtenissen är gullig och snabbstickad, tyvärr är sidan seg, seg, seg. Ladda om och försök på nytt om du inte kommer fram:
http://www.frugalhaus.com/scripts/SantaToy.asp

Har väl aldrig sett på tomte-maken! Virkad retro:
http://members.aol.com/_ht_a/celtwich/DoorKnob.html

Sätt en virkad tomtegubbe på fingertoppen:
http://members.aol.com/SAG55/santapup.html

Och vinnare i mest bisarra julövningen... Sticka en tomtemössa till din dvärgkanin!
http://spinblessing.com/fpk_santa_bunny_hat.htm


Osynligt smidigt: Få rätsida på dina sömmar

Sorry garnlings - den här eminenta artikeln om det bästa sättet att sy ihop dina stickade plagg finns numera på http://www.billigt-garn.net/hur-syr-jag-ihop-en-trja-p-bsta-stt.html


Upprepning i den hårda skolan, lektion åtta:
Spara tid och andra pengar


Artikeln hittar du numera på:
http://www.billigt-garn.net/repa-upp-atervinn-spara-tid.html

Vill du hoppa över lådorna och påsarna och njuta av helt färdigåtervunnet garn går du istället in på Tradera , där du hittar mina utrensade nystan och härvor under aliaset -- hör och häpna! -- "billigt_garn".

Onsdagen den 29 november
:
* naturvitt shetlandsullgarn (före detta H&M)
* ljuvligt mörkrött strukturspunnet ullgarn (ex-Filippa K)
* mörkt jeansgarn, som jag inte minns var jag fick det ifrån, men där systernystanen blivit härligt stora grytlappar
* blandade bruna, färska nystan, postorderfyndade från Sverige och Danmark
* blå akrylnystan, fyndade en masse från Garntjänst
* vinröda bomullsnystan fyndade på Odenplan, när jag skulle träffa Lovisa
* ombré, luden akryl/ull, som räddades från ett halvfärdigt projekt jag köpte i en påse från Myrorna
* Marinblå akryl/ull med blåa duttar som blev över från senaste uppifrån-och-ned-barntröjan och mitt olle-svärmande (mer om det i nästa utskick).

Onsdagen den 6 december:
* "islandsgarn" i tre ulligt blå nyanser... megamys för lovikka-liknande projekt!
* ett mörkblåmelerat tunt ullgarn (före detta Disney-tröja, herr)
* två-trådigt garn i min favoritfärg, koksgrå, som gör att garderoben inte riktigt är helt svart, svart, svart.
* Marin/multi ull från en exklusiv jätte-herrtröja där den tidigare ägaren lagat ärmarna med lim-lappar! Hädelse!
* Skogsgrönt/mörk kaki garn i lammullsblandning från en Vero Moda-modell.
* Violett ull/nylon från en "norsk" tröja, som passar utmärkt till strumpor.

Och bokmärk min auktionssida, för jag kommer kanske, kanske också att lägga ut mellanblå ull, marin/ljusblå shetlandsull, isblå akrylbouclé och rostbrun merinoull.

Jag velar fortfarande. Det kan vara så hjärteknipande att vinka adjö till de små garnen.

Vad har du bestämt dig för att rensa ut? Mejla och tipsa om dina auktioner, så hjälps vi åt att hitta nya, goda hem till dina garn och pysselattiraljer.


Ge dina rundstickor sving i benen! 

Asch! Jag har städat upp lite lagom. Idéer till rundstickförvaring hittar du numera här: http://www.billigt-garn.net/garn-hjalp-rundstickor-forvara.html.
.

"Pysselfrid KB - en enklare garnvardag" plus julkul

O, vad vi behöver pysselpigor och -gnomer! Jag längtar efter ett litet skruvtroll till torkställningarna, och vilket företag vänder jag mig till då?

Jo, "Pysselfrid KB", skapat helt i [ Billigt garn mm ]:s läsares fantasi. Likheter med verkliga, äkta pigföretag är medveten satir. 

"Städa, vända varv, vattna blommor, hämta garn på posten, överhoptagning, nystning…

Tålamod och härvtid är en bristvara och ibland det stört omöjligt att få arbete, familj och glada garn att gå ihop. Pysselfrid KB (KramBolag) underlättar din vardag genom att hjälpa till med vardagliga sysslor i och utanför din garnkorg.

Följande färdigkomponerade omvårdnadsprogram står på menyn, till konkurrenskraftiga och humana priser:

Pysselfrid KB-program Lena:

Vår välutbildade och erfarna pysselpiga kommer till ditt hem och *ansvarar för att dina kuddar har rätt fluff och temperatur när du  halvsitter i sängen och ska sticka
* ser till att du alltid har ett glas med uppfriskande dryck inom räckhåll.
* letar reda på garner som är på rymmen, dvs de finns inte i den lådan som du noterat att de befinner sig i
* lagar sticklunch=fullkornsspaghetti. Då kan du tänka på garn när du äter.

Pysselfrid KB-program Vicky:

Vår beredvilliga och flexibla medarbetare finns där när du behöver
* nysta härvor
* slakta stickade tröjor
* klippa mattrasor
* och framför allt, och det är detta som skiljer Pysselfrid KB från alla konkurrenter, gå ut med hundarna när det regnar.
 
        Pysselfrid KB-program Julia:

På Pysselfrid KB tror vi benhårt på att lyfta fram och ge minoriteter meningsfull sysselsättning. Vi kan stolt meddela att vi är Sveriges största arbetsgivare för filmdvärgar med skägg och yxa. En av våra specialtränade filmdvärgar kan därför hjälpa just dig med att

* spänna på varp på en ram för bildvävning
* göra trampuppknytning på en riktig vävstol
* fästa trådar
* städa undan när du har dragit fram alla dina prylar

* hålla katten borta från dina nystan när du stickar.

Pysselfrid KB-program Maggan:

Vårt populära tillval "Maggan" kan du kombinera med samtliga av Pysselfrid KB:s menyer. Här kommer en av våra ytterst smidiga massörer och akupunktörer hem till dig så fort du ringer.

När axlarna värker, när tennisarmbågen skriker och nyckelbenet borrar sig in i en muskel... När ådrorna på händerna ser ut som fiolsträngar och du knappt klarar att lyfta kaffekoppen eller chokladbiten... Ring 
efter "Maggan"!

Du måste få mössan/vanten/sockan färdig, så låt Pysselfrid KB:s "Maggan" ta hand om dina muskler... och dig! (Delikata chokladtryfflar ingår.)

Veckans val! Denna vecka får du som är ny kund hos KramBolaget Pysselfrid frestande ful-ull i en naturvit nyans om du väljer Pysselfrid-programmet... Julia!

/Pysselfrid KB - för en enklare garnvardag"

Grattis Julia!

Och den nya tävlingen? Den gäller traditionellt julkul, av typen...

"Om du av trender är en härmare,
lär du gilla dessa xxxxxxx"

"Tomten i Kalles jul säger 'Say Mama',
med denna säger du 'Say Bah-Bah'."

"Det är knappt det går att köpa're,
så du får en handvirkad xxxxxx.

"Av pojken blir det snabbt man;
du behöver ärmar i xxxxxx." (Tack för länken, Jill!)

Just det! Vad gör dina handstickade och -virkade julklappar märkvärdigare än designetiketter? Ett krystat julklappsrim!

Har du gjort julklappar, stickat pulsvärmare, pysslat lamm, virkat löpare, stickat barntröjor med raglanärmar, gjort randiga mamelucker, flödande ponchos, filtade tofflor, sydda vetevärmare... och klurat ut några nödrim som matchar?

"Bärbara sånger kostar rumpan,
skydda podden i den här xxxxxx."

Eller struntar du i hempysslade presenter? Du kan nog klämma ur dig några käckheter ändå.

Håva fram ett eller två klapprim som passar till en handgjord garngalningsgåva, och mejla den ljuva lyriken till anna.lundevall[at] glocalnet.net senast dan före dan före dan före... äsch! 6 december 2006.

Och du, kära garn- och trådtokiga du,
skriv "klapprim" i mejlrubriken nu.

Vinn rostrött garnOch vad ligger i utlottningspotten? Mmm. Ett... inte tomterött, utan rostrött garn i 42 procent lammull, 40 procent akryl, 12 procent angora och 6 procent polyamid. Fem härvor, drygt 300 gram, något vågigt (vågigheten försvinner när du börjar pyssla med det) och grovt.

Garnet består av fem två-trådiga trådar som löper parallellt, och du behöver nog dra fram 6- eller möjligen 7-millimeters ur nålgömman. Mindre om du ska strumpa dig. 

Och visst, färskt återvunnet och torkat på vinden på Tvätterskevägen. Dock inte på Ikeas Kappe, som ännu inte tagit skruv.

--------------- Julklappstips! Julklappstips! Julklappstips! -------------

Ett snabbt julstrumpetips: virka och sticka småstrumpor utan häl, men inte till iPoden eller nallen, utan som presentpåsar.

Fyll dem sedan med smågodis (i papper), presentkort på bio eller böcker från Bokus ...eller nikotintuggummin (priserna på snus chockhöjs efter nyår) eller lite, busbilligt lukta-gott, som gratisprover från parfymdiskarna eller något specialerbjudande från t ex Yves Rocher (de skickar ut billiga lockerbjudanden i brevlådan en gång i kvarten; handlar någon till *ordinarie* pris?).

Toppa sedan klappen med ett krystat julrim:
"Vad ger man till den som allt har... fått?
Något gjort med omsorg, fyllt med gott."

-------------------------------------------------------------------


Sydd, stickad och virkad säck appeal 

Vilket klädesplagg ger dig mest uppmärksamhet? 

I tonåren gick jag igenom synt-, punk-, goth- och vulgo-Lolita-looken. Lite senare körde jag med både haute och kåt couture, men det var först som nybliven mamma som min utstyrsel lyckades få folk att haja till och säga "wow!"

Kanske är det en generationsfråga. Eller så har det med mitt ohusliga och ohändiga beteende att göra.

Men jag har aldrig blivit som uppmärksammad och uppskattad som när jag tog emot våra vänner kultur- och reklamnissar i en bostadsrätt på Söder, iklädd ett... 

...förkläde.

Jag svär! Jag hade mina vanliga kultursvarta kläder på mig under, så det var ingen nakenpryl. Förklädet var inte ens erotiskt krusidulligt, ingen hushållerske-uniform från någon tveksam katalog, utan ett helt vanligt säckigt köksförkläde med midjesnodd. 

"Wow! Kolla in!" "Alltså, wow!"

Jag tror att jag stod och bakade limpor (det enda husliga jag gillar -- att dunka jäsdeg till underkastelse), och då begrep jag hur *praktiskt* det är med förkläden. 

Inte bara för att skydda stassen under, utan som James Bond-pryl. Som Skalmans skal. Som... ja, har du sett Arlas reklam om "bärbar mjölk"? Killen som har så många mp3-spelare, mobiler, spelkonsoler och hela faderullan i brallan att byxorna glider ned?

Vad coola killar behöver är ett förklade. Hur kan någon städa utan ett städförkläde, ett mjukt agent-kit fullt med fickor för sprutflaskan, microfibrertrasor, småskrot och de där udda strumporna du plockar bort från bokhyllan (för att inte tala om stickningen du pysslar med när ingen tittar)?
http://organizedhome.com/content-7.html

Ett städförkläde är också chic-käckt om du stickar eller virkar (och går) med ett gäng nystan samtidigt. Lägg ett nystan i var ficka.

Ett trädgårdsförkläde fungerar efter samma princip, här ett virkat (kräver gratis inloggning):
http://cache.lionbrand.com/patterns/ckc-apron.html

Den här virkade är mer söt än praktisk, men du kan förstås dra på fler fickor:
http://www.learntoknit.com/may05_apron.html

Skådisen Tracey Ullman har svept ihop ett riktigt läckert stickat förkläde tillsammans med Mel Clark. (Klicka på den flörtiga förklädes-bilden på sidan för att få upp pdf-filen.) Mycket opraktiskt. Väldigt "wow!"
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=6159769

~ * ~

Det bidde inga "sexiga tubsockor" denna gång; det kom så många strumpfrågor att det får vänta till en sockchock i nästa utskick. Har du strumptips, -länkar, -frågor, mejla!

Mitt nya vansinne handlar inte om hälar utan om strypgrepp i garn: "Morsan fuskar ollar (och jösses, som hon fuskar!)" Där får även du som funderar på att hänge dig åt uppifrån-och-ned-raglan några mycket raglande tips.

Men hallå, när kommer nästa [ Billigt garn mm ]?! Ja, jag hoppas på den 7 december. Men ex-utbrända och deadlines är en högoddsare.

>> Nu gör vi markeringar för sidsömmarna och minns med fasa de rysliga fuskollarna från barndomen.

Detta nyhetsbrev är (c) 2006 Anna Lundevall, och du får mer än gärna vidarebefordra det till en pysselpolare, så länge du inte jiddrar med innehållet. Ålrajti? För fler gratis virk- och stickbeskrivningar och spartips, se http://billigt-garn.net.


>> Och du: kom ihåg att mejla dina pysseltips och -länkar, va?

Google
 
Web www.billigt-garn.net