[ Billigt garn mm ]

** 2 november 2006 **

En vecka influensaförsenad, snörvel, snörvel

Snåla, smarta skapartips, länkar och beskrivningar
varannan torsdag, för dig som är galen i garn och
bara *måste* sticka och virka

Börja/sluta prenumerera? Gå till 
http://www.billigt-garn.net/prenumerera.html

Red: anna.lundevall(at)glocalnet.net


Denna gång...

==> Förkylt? Då blir det virkning på agendan

==> Restgarnsidéer: Dina garn till behövande barn

==> Mössor och människor: Höfta till en Harry

==>
Den felande länken i fingerpåtning

==> Upprepning i den hårda skolan, lektion sju: Vikten av varven

==> Ärmbrytning och omräkning för stick- och virkfreaks

==> Rum för garn... och en pysselpiga (tävling!)

==> Nästa gång: Sydd, stickad och virkad säck appeal




Förkylt? Du blir det virkning på agendan

Denna ... ahem ... eminenta snyfthistoria och virkbeskrivning på ett pärmomslag finns numera på Virka ett pärmomslag.
----------------------- Tips! Tips! Tips! ----------------------------

Julia undrar om det finns några knep för hur du maratonstickar och
-virkar utan att få värk och ont och inflammation och annat eländes elände som monotona, lågintensiva rörelser för med sig.

Ja, den enkla lösningen, förutom hand- och axelgympa, är att ta en paus.

Nej, nej, nej! Kom tillbaka! Du behöver inte lägga ned stickningen eller
virkningen. Det går att fortsätta pyssla och ändå ge händerna och
axlarna vila.

Ta ett brejk -- säg var tionde minut, eller varje halvtimme, beroende på när du brukar få ont eller när fingrarna domnar bort -- genom att
*byta rörelsemönster*.

Det kan vara så enkelt att du växlar mellan stickning och virkning, för
det belastar händer och axlar på olika sätt.

Du kan också byta mellan en stickning på magra stickor och en på feta.

Och är du navlad på ett sådant sätt att du bara vill hålla på med ett projekt i taget, växla mellan att virka och fästa trådar med trubbig nål.

Hand- och nackgympa är obligatoriskt. Och en rundsmörjning hos en naprapat en gång om året är väl värt stålarna.
--------------------------------------------------------------------




Restgarnsidéer: Dina garn till behövande barn

Gnäller ditt samvete på dig för din restgarnssamling? Klagar din make, flickvän, mamma, telning, katt eller den där grannen som sätter upp ilskna lappar i tvättstugan på att dina garn inkräktar på deras revir?

Lugn. Du kan med gott samvete köpa nya nystan, sticka och virka upp de gamla stumparna och samtidigt förbättra en bit av världen.

"Nej, jag sitter inte och latar mig. Jag tar hand om aids-drabbade barn i Swaziland."

Lena, den notoriska stickaren, har startat en virtuell välgörenhetsjunta för stick- och virktokiga som kan tänka sig att skapa ett par filtrutor i måtten 15x15 cm. 

När du har postat dina rutor till Swaziland sys de ihop av backpackers till filtar för små med hiv/aids.

http://uk.groups.yahoo.com/group/BlanketSquaresForCharity/

Om du har drabbats av sådan strump- och möss-stickningsfnatt att garderoberna bågnar kan du hjälpa behövande lite mer lokalt. 

Titta i Gula Sidorna om du hittar en organisation som arbetar för hemlösa på orten där du bor. I Stockholm finns förutom Stadsmissionen till exempel Convictus, som också stödjer hivpositiva med missbrukarbakgrund. De brukar ta emot kläddonationer, särskilt på vintern. Ring och fråga om de behöver sådant som du bara inte kan låta bli att sticka eller virka.


Mössor och människor: Höfta till en Harry

Vill du skapa en mössa som sitter precis som den ska? Utan måttband? Utan miniräknare? En mössa som är lika mumsig som chips? Här hittar du den lössläppta virk- och stickbeskrivningen.


Den felande länken i fingerpåtning

Maria har precis börjat fingerpåta... eller fingervirka... det borde väl egentligen heta fingersticka... och upptäckt att det inte alltid är så lätt att göra sådant som varje unge klarar av. Men här hittar du fingervirkningsinstruktioner.


Upprepning i den hårda skolan, lektion sju:
Vikten av varven

Och den här har flyttat till den häringa härliga länken:
http://www.billigt-garn.net/repa-upp-atervinn-garnatgang.html


Ärmbrytning och omräkning för stick- och virkfreaks 

Kära stick- och virkfreak... Välkommen till garndimensionen, det varma, vänliga hörnet av universum! Här älskar vi garn lika mycket som du. 

I andra delar av verkligheten mäter de livets väsentligheter i meter, kilo och antal veckor på Trackslistan. Men vi, vi mäter allt i maskor och varv.

"Mamma, när är vi framme?" "Om 27 varv."

"Den man som har mer än 312 maskor kring midjan ligger i riskzonen för hjärt- och kärlkrampssjukdomar."

"Den effektiva räntan, beräknad på årsbasis, är 3 stolpar."

Visst, vännen. Nu blir det maskmatematik. Första lektionen är ärmbrytning enligt Joruns fråga. Hur sjuttsingen räknar du ut snygga ärmhål och ärmkupor?

Svaret hittar du på Räkna ut ärmhål och ärmkupa.

Och nu andras beskrivningar befruktade av dina garn. Hur räknar du om en färdig stick- eller virkbeskrivning till din masktäthet?

Puh. "Några frågor?"

Nej, allvarligt alltså.

Några frågor? Hängde du med? Gick det för fort? Var det för självklart? Var det lagom? Vad fattas?

Mejla till anna.lundevall[at]glocalnet.net, för jag och matte har alltid älskat varandra. (Utom på högstadiet, när Matte (människan) var betuttad i Anneli och sket fullständigt i Spandex-Anna.)

Rum för garn... och en pysselpiga (tävling!)

Mmm. Hela veckoslutet ska jag befinna mig på min favoritpysselplats, det vill säga någon annans kök. Och jag har förberett mig bättre nu än för de där hiskeliga mötena.

Med mig har jag en bunt smarta stick- och virktips som kommit in från dig, [ Billigt garn mm ]:s läsare.

Helgens tema blir definitivt "sexiga tubsockor" (mer om det i nästa utskick).

Och dessutom packar jag några av mina senaste fynd, som jag shoppat för pengarna jag fått in från restgarnsförsäljningen på Tradera :

* Danska boken Slip maskerne lös, beställd från nusseognoerkle.dk
och full av trådig löpmaskedesign.

* En flaska högkoncentrerad rödcederträ-olja från lammolen.com, för en flicka kan inte skydda sig nog i främmande miljöer. Doften av rödceder skrämmer bort pälsängrar, mal, silverfiskar, myror och kackerlackor, och banne mig att jag tänker släpa hem kryp i garnet från huset där vi ska sova över.

* En mobilväska från Helena på lammskinnsgalleriet.se, där hela mitt sprättar-kit (jumbosprättkniv, måttband, bomullsstumpar) reser med stil.

Och vilken är [ Billigt garn mm ]-läsarens favoritpysselplats?

Pernilla röstar för en av mina andra favoriter, baksätet i bilen:

"Min käre sambo gillar att köra bil. Och långt vill han åka. Och dotterns barnstol är i framsätet så jag behöver inte vara översocial utan jag kan lugnt sitta i baksätet och sticka. Problemet uppstår när jag har för lite material med mig på långresorna, jag hinner alltid mycket längre än de mikrostunder jag har möjlighet att sticka hemma. Eller när det blir mörkt ute, jag kan sitta i det längsta och hålla upp stickningen mot fönstret för att fånga det förbipasserande ljuset från en lastbil."

Och Vicky har precis som jag garnsäkrat ett hörn av hemmet, nämligen...

"...hörnsoffan framför tv:n. Och det ska vara mitt i hörnet annars kan det få vara. Helst ska mina barn inte vara hemma så att jag fritt basar över tv:n och slipper bli störd av barn som drar i nystan, drar ut garn över hela golvet, behöver hjälp på toa och till på köpet blir hungriga. På huvudet sitter nytillskottet i familjen - ett headset till telefonen. I luren så är det troligen en väninna som bor långt bort, men som jag pratar med nästan dagligen i timmar."

Headset är bra. Attans vad mycket du får gjort i köket och garnhörnan när du kan säga "nej, vi vill faktiskt inte prenumerera på Bamse, ens på prov" med stickningen istället för luren i näven.

Och Julia tillämpar nästan samma utbildningsfilosofi som tröjslaktaren på Tvätterskevägen:

"Jag pysslar för tillfället helst på en så märklig plats som i skolan!
Jag läser till lärare och vi är några tjejer som har blivit ett litet 'gäng' som sitter och stickar på rasterna och under filmvisningar som
inte kräver anteckningar. Det är jättekul att se vad de andra gör och få ideer, och så kan man prata samtidigt."

Och vinnaren av de vita härvorna plus de pysselvänliga dvd:erna är:

vinnare av garn

 
Och den nya garntävlingen gäller något så frestande som ful-ull. Nej, alltså, det är egentligen mycket fin och fet ull. Två-trådig och spänstig som en jäsdeg i en naturvit nyans.

vinn ful-ullJag köpte den i form av världens skitigaste tröja, och har nu tvättat härvorna tre gånger. Men ullen är så fet att lite skit sitter kvar. Eller så är den missfärgad. Vissa härvor ser ut att vara pudrade med peppar, andra med paprikapulver, och några är så där snyggt gulvita, precis som de ska vara.

Den passar säkert till färgningsexperiment, filtning, raggiga raggsockor och annat bus, och du kan vinna sex härvor av olika mängd och längd, sammanlagt drygt 310 gram.

Och för att vinna dem behöver du bara fantisera ihop en "hushållsnära tjänst", avdragsgill eller inte. Tänk om det fanns pigor och drängar som servade oss garngalningar, vilken "hushållsnära tjänst" skulle vi behöva då?

Någon som höll i härvorna medan vi nystade? Någon som pillade bort noppor för hand? Gav oss nackmassage, passade ungarna, tog hand om disken eller höll i den spetsstickade sjalen medan den torkade?

Klura ut något innovativt -- och kom ihåg att det är på låtsas.

Du behöver alltså inte ta hänsyn till arbetsmiljölagstiftning, regeringsfärg eller FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Vilken sorts pysselpiga/dräng önskar du dig?

Deadline: 15 november 2006, mejla till anna.lundevall[at]glocalnet.net med "pysselpiga" i ämnesraden.

Och ja, just det: Vill du ha finare ull ska du genast springa iväg till mina auktioner på http://snipurl.com/billigt_garn.

Där hittar du finfin tunn vit ull, den lila ullen som sitter på min agenda (och i min ena Harry), mer koksgrå ull, olivgrön helårsbomull, benvit merinoull, naturvit strukturull, äppel- och gulgrönt ullgarn, ljuvligt buteljgrönt akrylgarn i rufsig chenille och ett gäng juliga beskrivningar.

Efter helgen kommer jag att rensa ut än fler garn: ett olivgrönt till, plus det isglass-orange. För nu har jag ledsnat på det.

~ * ~

Nästa gång lär du dig inte bara smarta strump- och häl-tips i "sexiga tubsockor" utan du får också "Sydd, stickad och virkad säck appeal".

VA! Blir det ett nästa [Billigt garn mm]?! Jodå. Den snoriga veckan är över.

>> Nu syr vi sömmarna innanför kantmaskan och fnular på hur något säckigt kan vara det snyggaste och smartaste du har skapat.

Detta nyhetsbrev är (c) 2006 Anna Lundevall, och du får mer än gärna vidarebefordra det till en pysselpolare, så länge du inte jiddrar med innehållet. Ålrajti? För fler gratis virk- och stickbeskrivningar och spartips, se http://billigt-garn.net.


>> Och du: kom ihåg att mejla dina pysseltips och -länkar, va?