[ Billigt garn mm ]

** 7 september 2006 **

Efter ett drygt halvår i malpåse är den tillbaka!

Snåla, smarta skapartips, länkar och beskrivningar
varannan torsdag, för dig som är galen i garn och
bara *måste* sticka och virka

Börja/sluta prenumerera? Gå till 
Gå till http://www.billigt-garn.net/prenumerera.html

Red: anna.lundevall(at)glocalnet.net


Denna gång...

==> Galen AV garn: Sex sätt som stickning gör dig sjuk 
av stress

==> Sy till ditt garn... Fickan som inte kan säga nej

==> Hetaste grytlappen? Använd glass!

==> Upprepning i den hårda skolan, lektion fyra: 
Vågar den, vågar du. Banne mig

==> Ny tävling! Flitigt maska gör dig klok

==> Läxdags: Vilken är din största fråga om mask-matte?

==> Nästa gång: Det är en sjal! En huva! En poncho!




Galen AV garn: Sex sätt som stickning gör dig sjuk
av stress

Meh! Jag har piffat och flyttat denna eminenta garngalningsanalys till "galen av garn"


Sy till ditt garn... Fickan som inte kan säga nej

Ulla jagar ett symönster till en väska eller en kasse med många små innerfack.

Och resten av artikeln om hur du syr din egen stickväska har bytt plats.

Hetaste grytlappen? Använd glass!

"Mamma! Är du redan färdig med grytlappen? Den är så... lantlig, liksom!"

"Ja, ja. Jag har inte hunnit med dödskallen än."

Vill du skåda den finfina dödskalle-grytlappen? Gör det!



Upprepning i den hårda skolan, lektion fyra:
Vågar den, vågar du. Banne mig


Artikeln finns numera på en egen garngosig sida.

Ny tävling! Flitigt maska gör dig klok

"Ey, garn-guzz! Vad hände med förra tävlingen? Blev den också stekt?"

Nej. Ja. Nja. Vinsten, det fina, snudd på antikvariska stickhäftet, är nu på väg till Liselotte i ett snajdigt återvunnet kuvert. Heja Liselotte!

Vad kan jag säga? Min hjärna var antimateria. Tidigare behövde jag ett stort illustrerat diagram för att klara av att slänga en skräpkasse, och hur jag än drog på mig brallorna hamnade gylfen bak. (Åh, så det är därför jag är så förtjust i jazzbyxor!) 

Och tävlingsförslagen, då? De som handlade om garnprojekt i terapeutiskt syfte? Ja, jag blev så fnissig, för [Billigt garn mm]:s läsare är så kreativa att ingen följde anvisningarna. Ingen kläckte ur sig ett *dåligt* förslag. Alla var bra. 

Nu får du chansen att komma med ett *bra* förslag igen. 

Den här gången handlar det verkligen inte om värkande garnterapeutiska projekt, utan om inspirerande läsning för stick- och virkfreaks, i otippade böcker. Jag ska ge dig två exempel, men först ska jag tala om vad du kan vinna i utlottningen den 20/9. 

Vinn Toscana bandgarn!* En (1) vinnare vinner tre restystan ärtgrön Toscana, schuckert bandgarn. 

* Fyra (4) garngalningar vinner varsitt exemplar av den gulliga e-rapporten (den är ganska kort) "Time Management Tips for Real Life" av Marney Makridakis, som också står bakom den eminenta kursen "DeCluttering for Creatives". OBS! Det är inga piratkopior -- eftersom jag köpt häftet har jag också rätt att dela med mig av det till fyra personer som jag tycker förtjänar det, och de skickas från Marneys kreativa imperium Artella. Okidoki? 

Så, två exempel på inspirerande garngalningsläsning på otippade ställen: 

1.  Bilderboken Hattjakten, av Sven Nordqvist: 

Motivering: Karaktären Höna summerar vackert hur livet som stickoman gestaltar sig... 

"Hattinatt? sa Höna. Tatti-hatti-natti-fnatti. Jag förstår inte vad du talar om. Jag stickar. Jag hör inget, ser inget. Sitter där jag sitter. Kaffe finns i kylskåpet, kex i kastrullen. Varsågod och häll upp och doppa, men prata inte, den saken sköter jag."

2. Deckaren Aska och ära, av Elizabeth George.

Motivering: Får mitt hjärta att värka av barndomsminnen...

"Sharon skakade frenetiskt på huvudet. 'Rät', sa hon. 'Avig, avig, avig.' Stickorna lät som pickande fåglar.
Jeannie satte sig på dotterns sängkant. Hon fingrade på halsduken. Den var full av klumpar i mitten och missformad vid kanterna och dessutom ännu värre nära stickorna där kvällens arbete var fullt av knutar."

Har du blivit garnsligt inspirerad från oväntat bokhåll? Det behöver inte vara ett stick- eller virkrelaterat citat. Kanske hade huvudpersonen hål på strumpan? Kanske mördade butlern grevinnan med hjälp av en spetssjal? Kanske läser du alltid fackböcker om orkaner medan du monterar tröjor?

Fnula lite, och plutta ned ditt svar i tävlingsformuläret senast kl 22 den 20 september.

(Och för dig som oroar dig för datorintrång i valtider -- ditt svar lagras bara tillfälligt på en server, eftersom jag är blir så hatti-natti-fnatti av att läsa och besvara mejl. När tävlingen är över, goda förslag uppsnappade och vinnarna utlottade, raderas rubbet.)


Läxdags: Vilken är din största fråga om mask-matte?

Minns du diagrammet på herrtröjan för evigheter sedan? Jag har ett hugg i hjärnan av att  jag utlovade "Herrtröjans lager är räknade", det vill säga en snajdig och überpedagogisk förklaring till hur du stickar och virkar utifrån ett diagram där bara måtten står, inte maskor och varv.

Men jag har ett problem. Ja, jösses, vad jag har problem! Skojar du, eller?

Frånsett stressrelaterade besvär lider jag av denna knivighet:

Jag har ingen aning om vad du kan och inte kan när det gäller mask-matematik.

Så jag säger det jag snäser till sonen när han ylar om hjälp med matteläxan: "Exakt vad är det du inte förstår?" (Han är lite lat, jag har äckligt lätt för nuffror.)

Eller uttryckt på ett garnvänligare sätt: Vilken är din största, numero uno, storpotäten själv, fråga när det gäller att räkna ut en egen beskrivning utifrån ett diagram?

Är det hela tjotablänget från början till slut? Är det halsringning, ärmminskningar/ökningar, rapport-planering? Är det hur mått blir till maskor? Eller? Jag kommer att använda herrtröje-diagrammet som exempel, men det behöver inte handla om just det plagget.

Mejla din fråga med ordet "mask-matte" i ämnesraden, så lovar att jag att vara siffersnäll i nästa utskick. 

VA! Blir det ett nästa [Billigt garn mm]?! Jorå. Jag har dragit ned på terapeuterna, nämligen. Nu har jag bara en och en halv. 

>> Nu ser vi till att flottörerna inte löper över fler än sex maskor åt gången, och längtar till nästnästa torsdag, då vi sätter feta stickor i sjalen som kan bli en huva som kan bli en mini-poncho. 

Detta nyhetsbrev är (c) 2006 Anna Lundevall, och du får mer än gärna vidarebefordra det till en pysselpolare, så länge du inte jiddrar med innehållet. Ålrajti? För fler gratis virk- och stickbeskrivningar och spartips, se
http://billigt-garn.net.


>> Och du: kom ihåg att mejla dina pysseltips och -länkar, va?



GOT CLUTTER?!? Clearing out clutter is the most important and powerful way to dramatically improve the feng shui of your home. Stephanie Roberts' "CLUTTER-FREE FOREVER!" Home Coaching Program provides all the insight, motivation, and step-by-step guidance you need in an in-depth ebook and 6 weekly lessons. To find out more, click here.