Återvinn stickade och virkade dukar — finfint återbruk!

Lär dig att återvinna garn

Har du maskat på tok för många stickade eller virkade dukar? Eller har du fyndat ett knippe små fina dukar på en loppis? Här har du en gäng fräscha idéer på hur du kan återvinna dukarna nästan som de är, alltså utan att återvinna garnet.

Gamla tröjor, plädar, ensamma vantar och udda strumpor — jag återvinner garn från nästan allt, men väldigt sällan från små virkade eller stickade dukar. 

Visst har jag slaktat ett par dukar i mina dagar. Men jag betraktar det som .... dråp genom tankspriddhet snarare än som överlagt mord. 

Virkade dukar på hög på en loppis. Lär dig smart återbruk!

Varför jag inte repar upp dukar, trots att de ligger i drivor på loppisar? Jag brukar intala mig själv att det beror på att dukar bjuder på så lite, och så väldigt krusigt garn. Jösses, en stärkt virkad duk ger trådar som har rena pudelpermanenten.

Men framför allt beror det på respekt för dukvirkaren. Ett sådant hantverk! Min farmor virkade stora krusidulliga bordsdukar i tråd, och tanken på att med ett snipp och ett ritsch riva upp så många timmars skicklighet känns som ett brott mot min egen arvsmassa.

Nä, det finns många sätt att återvinna och återbruka dukar, utan att slakta dem för att komma åt garnet. Frossa i den här listan, och fortsätt att fynda, sticka och virka dukar för allt vad tygen håller! 

Återvin stickade och virkade dukar! Massor av idéer Dukar + tyg -> gardiner
Dukar plus textillim och två panellängder blir virkade gardiner på nytt sätt. 

Ståltråd + band + duk -> drömfångare
Fördelen med att göra en drömfångare är — ja, förutom att den möjligen fångar dina mardrömmar — att du slipper klippa sönder duken. Virkpannan har en pysselanvisning.

Dukar + ljusslinga -> virkade ljusbollar
Sy ihop två runda dukar, stoppa i en ballong, blås upp och stärk med lim och vatten. Stoppa sedan in en ljusslinga, enligt Skapa och inredas instruktioner. Och du får också mönster på de virkade dukarna!

Duk -> disktrasa
Alltså, det heter ju till och med "diskduk". Jajamen, halvstora virkade och stickade dukar i lin eller bomull är utmärkta som alternativ till disktrasorna av plastfibrer. Och så är de snygga!

Virkad duk -> basker
Om du hittar eller har gjort en duk som är minst 30 cm i diameter kan du förvandla den till en basker med ett par virkade varv. 

Dukar + tyg -> duk
Känns det för övermäktigt att virka en stor duk som täcker hela bordet? Då kan du samla på dig ett gäng smådukar och sy fast dem på ett rektangulärt tygstycke till en bordsduk.

Dukar -> piffade T-tröjor
Virkade dukar blir till snajsiga kragar eller dekorativa hål på dessa T-shirts

Duk -> vristvärmare
En rektangulär duk blir med ett klipp och söm till två armvärmare i spets

Dukar + sjal -> somrig topp
Förvandla två runda dukar (tillräckligt stora för att täcka lökarna) och en scarf (plus ett par remsor tillklippta av trikåtyg) till en ärtig, hippieinspirerad topp (video)

Dukar -> löpare
Sy ihop flera små dukar till en lång bordslöpare

Virkad duk + burk -> blomampel
Ett snabbt sätt att göra en snygg blomampel är att virka den av en färdig liten duk, och placera en glasburk i den åt krukväxten. Okej, det fungerar bra med en kruka istället för en burk också. Det kanske är bättre.

Smådukar -> applikationer
Använd små dukar som dekorativa applikationer på till exempel en babybody

Blandade dukar -> kuddfodral
Sy ihop flera dukar av olika form (och kanske färg) till ett kuddvar

Duk + tyg -> shoppingväska
Med tyg och symaskin kan du förvandla en duk till en nätig shoppingkasse

Dukar -> möbeltassar
Stiligare möbeltassar eller stolsbenskoftor får du leta länge efter! 

Duk + pärla -> dekorblomma
Förvandla dukarna till blommor (stärk, forma, låt torka) med en stor pärla. 

Duk + sockervatten -> skål
Det klassiska återbruket för dukar är förstås att stärka dem över lämplig form till en skål eller korg med hjälp av en sockerlösning. 

Duk -> tavla
Fäst en virkad duk på en målad bakgrund i en ram, och du har en tjusig tavla

Virkade dukar + stärkelse -> minijulgran
Stärkelse, färg, blomkruka ... det är många ingredienser utöver virkade dukar i detta recept på en liten julgran

Dukar + band -> julpynt
Stärkta små dukar kan förstås fungera som snöstjärnor i granen, men varför inte piffa till julgranskulor

Dukar + vinter -> utemobiler
Tänk att virkade dukar i is kan bli så dekorativa mobiler att hänga ute. 

Virkade eller stickade dukar + ballong -> taklampa
Ännu ett klassiskt återbruk. Spetsdukar och tapetklister på en uppblåst ballong ger en tjusig lampskärm

Dukar + deg -> kakor
Virkade dukar som du kan äta! Eller ja, du använder små dukar som mallar för kakor som ser ut som virkade dukar

Dukar + extra virkning -> sadelskydd
Mojsa ett gäng dukar över cykelsadeln, fäst med gummiband, och virka sedan ihop dem till ett stiligt sadelskydd.

Dukar + lim + skor -> pimpade dojor
Hm. Behövs det något särskilt lim för att klara av detta? Åtminstone måste det vara något som blir färglöst när det torkar. Spana in videorullen med de pimpade skorna!

Vita dukar + häftapparat -> girlang
En häftapparat, hade de det på Downton Abbey-tiden? En gammeldags girlang blir det i alla fall av ett gäng små, vita virkade dukar.

Dukar + lera -> ljuslyktor
En kvällstidnings-bilaga föreslår att du använder virkade dukar som dekormall för ljuslyktor i keramik.

Många dukar + stygn -> fåtöljöverdrag
Mer en idé än en instruktion. Fast hur mycket anvisningar behöver du för att piffa en fåtölj med ett överdrag hjälpligt sytt av ett gäng virkade dukar?

Stor rund duk -> poncho
Har du hittat en bordsduk på loppis? Ett klipp och en sicksacksöm förvandlar den till en somrig poncho.

Två runda dukar + bit av löpare -> handväska
Om du syr ihop två runda dukar och fodrar dem, och sedan syr på ett handtag, har du fått till en liten handväska. Inte illa. (På sidan hittar du också en idé om att rulla ihop en duk till en romantisk ros.)